Sabtu, Julai 02, 2011

[tutorial] Update blog tanpa sign in sebulan


Assalamualaikum dan salam sejahtera......

Mesti anda semua hairankan tetiba post saya tuk bulan jun lebih banyak daripada bulan-bulan lepas kan? Tak perasan? Boleh tengok dekat “blog achieve”.

Sebenarnya saya terguna post option sebelum saya tekan butang publish di blogger.com tu. So, saya telah setkan hari-hari post ni akan dipublishkan. Maka saya boleh lah buat artikel banyak-banyak dan postkan dalam blogger.com. Cuma setkan bila setiap post akan keluar. Saya telah postkan setiap dua hari akan dikeluarkan. Maka, post itu akan dikeluarkan 2 hari sekali.....


Maka senanglah hati saya. Buat artikel banyak-banyak dan post kan saje dekat blogger.com. maka secara automatic akan dikeluarkan satu-satu post tersebut.

Maka saya boleh postkan ucapan selamat hari jadi kepada ahli keluarga saya secara automatic dengan hanya tetapkan tarikh dan masa keluarkan post tersebut. Seronokkan?

Ini lah antara kemudahan yang boleh dipakai oleh blogger yang menggunakan kemudahan blogspot untuk berblog. Saya rasa wordpress pun ada juga rasanya. Tapi saya tidak tahulah macam mana.

Nak tahu macam mana? Sebelum kita post artikel, diatas button publish ada post option. Tekan post option tersebut. Then dekat sebelah kanan, ada published at. Ha tekan kat situ, lepas tu boleh lah tetapkan bila anda nak keluarkan post tersebut.

Saya selalu buat seperti itu jika saya ingin mengeluarkan beberapa artikel didalam siri-siri didalam blog saya. Contohnya seperti 8 langkah rancangan tindakan sebelum ini.

Sebab itulah blog saya boleh dipostkan sebanyak itu pada bulan jun. Boleh lah saya focus pada menullis artikel sahaja.

Oleh sebab saya sudah sibuk sekarang, saya selalu gunakan cara ini untuk blog saya. Maka saya sudah tidak perlu untuk sign in blog saya. Cuma pergi ke mana-mana contohnya blogwalking dan facebook untuk update status.

Lateral maksima... jimat masa untuk berblog. ....................................


********* IKLAN *******************
 Saya ingin membantu anda dan ahli keluarga anda daripada beban penyakit. Tolong saya berikan maklumat tentang anda dan mereka yang memerlukan di alamat ini. http://sihatceria.weebly.com

3 ulasan:

Teroka berkata...

wow... bagus... maklumat ni.. thanks alot :D

Unknown berkata...

menarik2.. lg bnyak post lg bnyk reader :D

cool sabtuday gathering with bloggers http://eleventx.blogspot.com/2011/07/blogger-sports-carnival-2011-with.html

Ruqaiyah Yusof berkata...

pergh...mantap..huhu...