Rabu, Julai 20, 2011

Rangkuman Tokoh: Memberilah


Menyingkap setahun lagi perjalanan hidup seorang bernama ahmad fahmi bin latif a.k.a abang long. Banyak yang beliau belajar dalam hidup. Peralihan peranan dan mentality daripada seorang student kepada pro-Usahawan. Peralihan daripada seorang pemimpin badan-badan pelajar kepada pemimpin masa depan sebuah syarikat!!

Kurang 24jam daripada sambutan kelahiran beliau, berita kematian MP Titiwangsa tersebar. Dr Lo’ Lo’ sudah sinonim dengan dunia politik tanah air. Tetapi beliau menghormati Dr Lo’ Lo’ sebagai seorang pendakwah yang turun kepadang melihat dan mengenali madu’. Adakah ini penguat azam agar beliau lebih aktif bergiat dalam dunia dakwah? Sama-samalah kita berdoa kepada Allah.


Sambutan kelahiran beliau tahun lepas dimulai dengan pelbagai jawatan yang memerlukan komitmen yang tinggi disamping berkat ketiadaan ilmu mengenai personal finance, maka banyak duit dihabiskan untuk ke sana ke mari menyelesaikan tugasan-tugasan yang diamanahkan.

Akibatnya, kewangan beliau semakin sempit dek kerana kekurangan sumber pendapatan yang bergantung seratus peratus kepada keluarga dan juga PTPTN. Dan dengan agak susah payah, beliau berjaya menyelesaikan hutang pengajian pada sem tersebut dan layak untuk menghadapi ujian bagi semester tersebut.

Sewaktu ujian masih lagi berlangsung, beliau mencari iklan pekerjaan part time kosong di internet. Banyak borang yang beliau isikan. Pada ketika itu, pantang je ada borang, pasti beliau akan isi. Malah beliau mengumpul alamat syarikat untuk menghantar permohonan pekerjaan ke syarikat-syarikat terbabit.

Banyak panggilan yang masuk dimana panggilan tersebut adalah untuk menawarkan peluang pekerjaan seperti mana yang ditawarkan dalam iklan di internet. Pada ketika itu, beliau hanya berdoa agar segalanya berjalan dengan baik sesuai dengan pandangan agama dan hati beliau sendiri.

Dalam banyak-banyak telefon yang dijawab, ada satu panggilan telefon yang berjaya manarik hati beliau. Itulah panggilan daripada Upline beliau dalam VeMMA iaitu Mohd Azmi Abdullah Sani. Ketika upline beliau menerangkan pasal VeMMA, dengan tidak semena-mena dia menawarkan pekerjaan di pejabatnya di Shah Alam. Dengan bersemangat, beliau menerima tawaran tersebut.

Maka beliau akhirnya bekerja di pejabat Upline beliau di Shah Alam. Syarikat yang beliau kerja sekarang adalah syarikat kejuruteraan bahan dimana syarikat tersebut menjadi pembekal barangan kepada syarikat TM Group.

Dalam masa yang sama, beliau belajar bisnes dengan Upline beliau dengan mengaplikasikan ke dalam VeMMA. Dengan pendapatan dalam VeMMA yang hamper sebulan dan gaji part time, serta ilmu pengurusan kewangan dan perniagaan, akhirnya kos hidup di Bandar KL lepas tetapi masih lagi belum dapat membuat simpanan yang cukup jika berlaku kes-kes kecemasan.

Apa yang menarik beliau dengan VeMMA ini adalah disebabkan pembelajaran bisnes dengan kos yang minimum selain Upline yang berpengalaman dalam bisnes MLM dan Bukan MLM. Selain Pembelajaran yang percuma dengan keahlian yang percuma, beliau juga dapat ilmu tambahan berkenaan pengurusan kewangan dan belajar pemasran online dan offline secara lebih detail dan lengkap. Sebab utama beliau memilih VeMMA adalah FREE!!!!

Upline beliau juga telah membetulkan salah konsep dalam bisnes MLM. Sebab itu, apabila team beliau berjumpa bakal pelanggan yang telah menjadi mangsa ‘salahkonsep’ MLM, maka ramai yang terasa putus asa dengan bisnes MLM. Kadang-kadang, team beliau berjumpa dengan orang yang berhutang banyak disebabkan menyertai bisnes MLM yang disalahkonsepkan.

Kini beliau sedang mencari jalan untuk membentuk komuniti VeMMA yang didalam terdapat usahawan hartanah, pereka-pereka multimedia, penjual EMAS, agen insuran dan amanah saham, pakar-pakar kesihatan daripada syarikat lain dan banyak lagi supaya komuniti ini VeMMA ini akan menyokong bisnes-bisnes yang lain yang ditawarkan dalam komuniti Ahli VeMMA.

Beliau juga bersama upline beliau merangkap mentor bisnes dan beberapa orang lagi dalam kumpulan beliau hendak menolong mereka yang menjadi mangsa ‘salahkonsep’ bisnes MLM dan berhutang tinggi. Semoga dengan pendedahan ini, makin ramai pembaca dapat menyertai beliau dalam komuniti beliau ini.

Beliau boleh dihubungi melalui cara ini dan sesiapa berminat untuk menyertai komuniti beliau boleh menghubungi beliau di link ini. Kami di majalah GEMBIRA mengucapkan maju jaya kepada Ahmad Fahmi bin Latif diatas usaha yang beliau sedang usahakan.  Kata-kata yang hebat daripada beliau sebagai iktibar kita semua.

“ Motivasi, kata-kata semangat, dan kaunseling yang terbaik adalah datang daripada diri sendiri. Ilmu bukan untuk mendapatkan kerja, tetapi ilmu adalah untuk diguna dan disebarkan kepada orang lain. Percayalah, kita akan gembira selepas kita MEMBERI”

Abang Long,
Editor Utama Majalah GEMBIRA.

 Lateral maksima....... wah aku masuk majalah GEMBIRA..................

************************* IKLAN *******************
 Saya ingin membantu anda dan ahli keluarga anda daripada beban penyakit. Tolong saya berikan maklumat tentang anda dan mereka yang memerlukan di alamat ini.
 http://sihatceria.weebly.com 

Dapatkan RM10 pertama anda di internet dan pastinya FREE!!! Jom ke sini..... http://www.ringgitmania.com/hop.php?ref=fahmy0789

Tiada ulasan: