Jumaat, Julai 15, 2011

Makna Perniagaan


Assalamulaikum dan salam sejahtera.

Bisnes atau perniagaan bermakna pertukaran atas persetujuan untuk memenuhi keperluan masing-masing. Perniagaan boleh disinonimkan dengan jual beli. Makna diatas tidak diambil daripada mana-mana sumber bertulis tetapi berdasarkan kefahaman saya terhadap bisnes.

Pada zaman dahulu, orang di pendalaman bercucuk tanam. Mereka bercucuk tanam pelbagai tanaman. Apabila mereka ke pasar, mereka bertukar barang dengan nelayan dipantai. Konsep ini adalah konsep barter. Menukar barang dengan barang atas dasar memenuhi keperluan asas masing-masing.


Inilah asas perniagaan. Memenuhi keperluan masing-masing. Dalam ertikata lain, sesiapa yang tidak memenuhi maksud diatas, maka itu adalah bukan bisnes. Sori jika ada sesiapa yang tidak bersetuju, tetapi fikirlah dalam diri masing-masing akan maksud ini.

Kita memerlukan makanan, maka kita akan ke pasaraya. Disitu ada jual beli barang makanan. Begitu juga jika kita memerlukan barang computer. Kita akan ke kedai computer. Jika kita sakit, kita dapatkan VeMMA. Insya allah sihat walafiat hendaknya. Dapatkan sekarang.

Hendaklah kita mengelak daripada berjual beli yang bukan keperluan kita. Contohnya, dapat duit. Masuk dapat duit. Dan sebagainya. Pastikan kita mencari barangan yang memenuhi keperluan kita. Kalau anda mengajak orang lain buat duit, dan orang yang diajak mengajak orang lain buat duit jugak, maka inilah "bukan bisnes" yang rosak. Maafkan sekali lagi jika ada orang terasa.

Saya paling tak suka orang ajak buat duit. Tapi saya boleh senyum juga jika ada orang ajar saya bagaimana saya hendak buat. Perbezaan kat sini adalah “ajar”. Jika anda tak faham lagi, kontek saya. Saya akan terangkan sampai anda faham.

Perniagaan yang berasaskan keperluan orang lah yang menjadi cara pintas untuk mendapatkan kekayaan. Dengan bisnes yang sebenar memungkinkan anda semua boleh berjaya dalam hidup. Dalam bisnes, satu kata-kata yang perlu dipegang. “ erti hidup pada memberi” terima kasih....


Lateral maksima................ harap-harap anda semua faham.............................


********* IKLAN *******************
 Saya ingin membantu anda dan ahli keluarga anda daripada beban penyakit. Tolong saya berikan maklumat tentang anda dan mereka yang memerlukan di alamat ini. http://sihatceria.weebly.com

Tiada ulasan: