Isnin, Julai 04, 2011

Kekayaan mana yang kita nak.........


Assalamualaikum dan salam sejahtera.....

Anda kaya tak? Kenapa fahmi tiba-tiba Tanya soalan macam ni.............

Hahahaha... (gelak macam drakula). Sebenarnya persoalan diatas dituju kepada diri kita masing-masing. Hari ini aku miskin atau kaya? Tanya diri anda sendiri..

Kekayaan ada beberapa jenis:
1)    1.   Kekayaan dalam bentuk material
      1billion USD, 2 billion USD. Ini adalah material dan semua orang mentakrifkan kekayaan seperti itu. 1 million usd, anda kaya tak?

2)     2.  Kekayaan hati dan jiwa
     Yang ni payah untuk diukur. Kenapa,? Diri sendiri sahaja yang dapat ukur perkara ini. Adakah kita akan jadi tamak haloba ataupun kita akan banyak bersedekah apabila melihat wang yang banyak melimpah-limpah...
3)    3.   Kekayaan kesihatan dan tubuh badan
      Saya terbaca sebuah cerita di akhbar berkenaan seorang insan yang sanggup menjual organ dalamannya semata-mata untuk melangsaikan hutang. Tengok, betapa bernilai kesihatan dan tubuh badan kita sendiri.
4)     4.  keKAYAan dalam bentuk makanan
      Kaya memang sedap untuk dimakan. Cicah dengan roti sikit, umpphhh. Lazat dan sedap.. hehehehe...
5)      5. kekayaan dalam bentuk Ilmu
      Anda boleh fikirkan sendiri apa itu kaya ilmu. Orang yang berilmu adalah orang yang berpengalaman. Cari lah orang yang berpengalaman untuk berguru.

yang mana satu kekayaan idaman kalbu? Jenis kekayaan ini adalah biasa dalam masyarakat kita. Ada orang berkata seperti ini:
“biarlah bakal aku ini tidak kaya, asalkan hati nurani baek dan mempunyai ilmu.”

Termenung saya mendengar kenyataan ini. Saya bersetuju dengan statement itu, tetapi saya termenung disebabkan masyarakat tidak begitu. Secara keseluruhannya, masyarakat lebih melihat kepada kekayaan yang pertama. Kereta besar, rumah besar tapi poket kempis. Nampak bahagia tetapi rumahtangga huru hara.

Apa pun, nak kaya kena Tanya orang atasan dan orang dalam dulu. Mereka izinkan kita kaya barulah kita boleh jadi kaya material. Kalau tak, jangan haraplah nak hidup bahagia.

Lateral maksima.......... kejam statement saya hari ini............................

********* IKLAN ****************************
 Saya ingin membantu anda dan ahli keluarga anda daripada beban penyakit. Tolong saya berikan maklumat tentang anda dan mereka yang memerlukan di alamat ini. http://sihatceria.weebly.com

Tiada ulasan: