Ahad, Jun 19, 2011

Power of Product


Bagaimana dengan produk anda? Anda ada produk atau tidak? Dalam islam, kita hendaklah mempunyai produk untuk berurus niaga. Jika tiada barang atau produk, itu namanya MENIPU. Orang menipu ni berdosa. Kalau berdosa, masuk mana adik-adik?

NERAKA!!!!!!    

Produk ada banyak. Tidak kira produk fizikal ataupun produk elektronik. Produk fizikal contohnya adalah computer dan produk elektronik adalah software seperti Microsoft. Itu namanya produk.

Nak berbisnes, kena ada produk. Contohnya, penjual buku kena ada kedai buku untuk menjual buku. Kalau nak menjual ebook, kena ada pekan ebook. ^_^

Bagaimana pulak dengan quality produk.  Mereka boleh diterima atau dipakai oleh pelanggan anda? Jika diterima, alhamdulilah. Jika tidak, uruskan bab research untuk menambah kualiti yang ada pada produk anda. Kalau produk elektronik pulak bagaimana? Hantar dekat beberapa orang dan feedback daripada dorang.

Tetapi satu aspek yang saya ingin utarakan kat sini. Apa beza nokia 3310 dengan blackberry? Beza harga jauh tak sekarang?  Kenapa harga berbeza? Sedangkan dua-dua telefon.

Harga ditentukan oleh nilai. Nilai ditentukan oleh berapa banyak keuntungan yang dapat diperolehi oleh bakal pengguna jika menggunakan produk tersebut. Contohnya produk diatas. Nokia 3310 murah disebabkan nilainya rendah. Nokia 3310 ni hanya boleh membuat panggilan dan juga sms sahaja. Pengguna perlu mempunyai laptop untuk berhubung dengan internet. Perlu mempunyai MP3 untuk mendengar lagu. Perlukan kamera untuk menangkap gambar. Blackberry? All in one. Fungsi dia banyak. Sebab itu nilai dia tinggi dan harganya pun tinggi.

Sanggupkan anda menghasilkan produk yang boleh memenuhi kepelbagaian kegunaan dan menambah nilai kepada produk anda. Kalau anda sanggup, tahniah kepada anda, sebab anda adalah orang yang saya cari untuk bisnes partner saya nanti. Jangan lupa hubungi saya tau.

Akhir kata. Tanpa bisnes jika tiada produk. Jika tiada produk, itu namanya skim cepat kaya atau pyramid. Jangan terlibat dengan mende alah ini. Apa pun, selamat maju jaya kepada anda untuk berbisnes dan nantikan artikel saya seterusnya.

Lateral maksima............. say no to skim cepat kaya.....................

4 ulasan:

iniialahaku berkata...

ni ayat kat blog kereta mayat..aku selalu gak guna

"piramid tu firaun yang punya, harta yang bnyak qarun yang punya...akhirnya kdua2 masuk neraka..."

AHMAD FAHMI berkata...

erkkk.. apa maksud tu? tak faham?

iniialahaku berkata...

http://keretamayat.blogspot.com/2011/03/mlm-apa-kata-pakcik-keretamayat.html

pegi link tu...

Tanpa Nama berkata...

xkan seorang sahaja dalam dunia ini yang akan berfikir ayat yang sama... melainkan ayat Al-Quran kerana itu kalam dari Allah dan terpelihara sehingga HAri Kiamat.. sedangkan Allah pernah mencabar orang kafir zaman dulu untuk buat ayat yang sama tapi x mampu. Jika Ahmad fahmi mampu berfikir ayat yang sama mcm kereta mayat, bermakna manusia ni lemah. mungkin juga kereta mayat tiru ayat orang lain yang kebetulan fahmi pun dgr ayat tu.