Rabu, Mei 25, 2011

Tips 1


Disini saya ingin menyampaikan beberapa tips untuk anda semua tentang pengurusan kewangan. Tips ini saya dapat daripada buku-buku yang saya pinjam daripada Library UM. Tips kali ini adalah berkenaan Pengurusan kewangan cara orang kaya.

Apabila mendapat gaji, mereka ini akan membahagikan dulu wang gaji mereka kepada 3 bahagian iaitu pelaburan, simpanan dan perbelanjaan. Bagi orang awam yang biasa, mereka akan mengeluarkan checklist perbelanjaan dahulu untuk menghabiskan wang gaji mereka. Setelah itu, barulah yang lebihan daripada belanja adalah untuk simpanan. Kadang-kadang ada kadang-kadang tiada. Tetapi selalunya tiada lah. Tak sampai hujung bulan sudah ‘pokai’.

Berbeza dengan orang kaya, wang gaji mereka 20% untuk pelaburan, 20% untuk simpanan dan selebihnya barulah mereka gunakan untuk membuat perbelanjaan. Dan mereka juga sangat kedekut untuk diri mereka sendiri. Jangan hairan jika terdapat orang kaya selalu membeli baju baru ketika SALE semata-mata dan mencuba untuk mendapatkan diskaun yang paling banyak. Malah tabiat orang kaya juga adalah mereka sering membeli barangan mereka untuk ‘stock’ selama beberapa bulan.

Secara kesimpulannya, kita tengok carta aliran ini:

Gaji > Pelaburan > Simpanan > perbelanjaan..............

Selamat beramal.....

Lateral maksima............ tak dapat pergi kerja lagi. Kenderaan tak sampai lagi. Huaaaa

Tiada ulasan: