Ahad, Mei 22, 2011

Akademi Kanoha


Pernah mendengar cerita Naruto tak?
Pernah membaca manga tersebut?
Atau anda sedang mengumpul kad watak animasi Naruto?
Pernahkah anda bermimpi tentang Naruto?
Atau pernahkah anda mengigau menjadi Naruto dalam tidur anda?

Persoalan diatas tidak ada kena mengena dengan artikel yang lepas-lepas tetapi ada sikit kena mengena dengan post kali ini. Saya nak mengumumkan satu projek untuk junior-junior saya yang akan datang. Nama projek ini adalah projek Akademi Kampung Kanoha. Wah gempak gila namanya. Ok kita tengok satu-satu kerangka idea yang saya cadangkan ini.

Dalam cerita Naruto,
1)      setiap kanak-kanak dalam kampong Kanoha akan dimemasuki sekolah ninja untuk kanak-kanak ( lebih kurang macam tadika lah).
2)      Selepas disaring dan diuji, maka seorang ninja taraf tinggi akan mengambil ninja kecil ini untuk dilatih. Dalam cerita Naruto, naruto bersama-sama sasuke dan sakura dilatih oleh ninja copy and paste iaitu kakashi. Mereka terpaksa berlatih untuk menjadikan mereka ninja yang sebenar.
3)      Setiap masa, setiap kumpulan ninja yang tadi tu, akan diberikan misi-misi yang tertentu seperti kumpulan kakashi diberi misi tahap A, dan dapat mengalahkan Zabuza tersebut. Pada peringkat misi ini, naruto and the geng akan mengaplikasikan setiap latihan yang mereka pelajari selama ini. Mereka akan mengumpul pengalaman berlawan dan pengalaman ini lah yang akan mematangkan mereka lagi.
4)      Selepas melepasi beberapa ujian, mereka boleh memikul tanggungjawab sebagai ninja dan sekaligus ninja ini akan membimbing next generation of ninja.
Akademi Kampung Kanoha:
1)      Setiap junior akan dikumpulkan maklumat mereka.
2)      Selepas memahami minat junior tersebut, maka mereka dibimbing oleh senior yang berpengalaman untuk dibimbing dan dilatih.
3)      Mereka diberikan beberapa misi untuk diselesaikan sepanjang mereka dilatih. Misi-misi berkaitan dengan dunia dakwah seperti rivert handling, approaching non-muslim, psikologi golongan yang tidak bernasib baik dan sebagainya. Ini hasil daripada latihan ilmiah, hafalan dan teknik-teknik yang diajar oleh senior terbabit.
4)      Selepas melepasi beberapa ujian, mereka akan di’bebas’kan kemuka bumi untuk berdakwah dan sekaligus mereka akan dipertanggungjawabkan untuk memimpin daie junior yang baru.

Hohoho, gempak tak idea saya. Insya allah selepas ini, saya akan perincikan lagi apa yang saya hendak buat untuk akademi ini. Siapa yang nak ambik idea ni boleh tak kita berbincang lanjut berkenaan dengan aktiviti ini? Boleh klik kenali penulis. Disitu ada boring untuk hubungi saya.... terima kasih....


Lateral maksima.............. memikirkan idea gempak yang lain........................................

2 ulasan:

Ruqaiyah Yusof berkata...

pergh..agak gempak, huhu..but, for what? agak blur..[ntah2, xde kaitan dgn saya pun, huhu..]

fahmi berkata...

sesiapa yang ingin melatih diri sendiri menjadi daie n ingin menjadi naqib n naqibat boleh applied benda ni.... hehehe