Selasa, November 30, 2010

SEPARUH PENUH @ SEPARUH KOSONG

Assalamualaikum.......


separuh kosong ke separuh penuh?

Apa pandangan sahabat2 tentang gambar diatas? Separuh penuh atau separuh kosong? Susah nak fikir? Bagaimana pula kalau aku sertakan sekali dengan dua cerita? Nak tak membaca? Kalau nak teruskan membaca. ^_^

Dalam satu acara sukaneka sekolah-sekolah rendah sedunia, maka berlakulah satu acara yang penuh gilang gemilang yang cukup menjadi tumpuan orang ramai disebabkan hadiahnya yang cukup luar biasa iaitu hadiah ‘misteri’. Acara yang dimaksudkan adalah acara mengisi air kedalam botol dengan menggunakan span yang sebesar tangan aku ni. Nak tahu berapa besar bolehlah tengok tangan aku. Nah.....

Acara pun bermula dengan dilepaskan oleh Barack Obama dengan melepaskan satu tembakan mortar. Dengan bersemangat, para peserta memulakan larian masing-masing sambil membawa span yang dipenuhi air ditangan untuk dicurahkan ke dalam beberapa botol sebesar lebih kurang botol kaca kuning.

Kira-kira dipertengahan permainan, para peseta memberi kata-kata semangat kepada lawan masing-masing (semangat kesukanan yang sangat tinggi) dengan berkata “ cepat sikit, dah separuh penuh botol tu. Cepat.” Dengan penuh semangat yang berkobar-kobar terus menambah kuasa turbo masing-masing untuk berlari memenuhkan botol masing-masing. Oleh sebab sama-sama hebat, maka keputusannya adalah seri. Mereka dapat memenuhkan botol masing-masing serentak. Akhirnya mereka berkongsi hadiah misteri itu iaitu......... (pikir lah sendiri. Tu pun nak bagitau ke?)

Cerita kedua pulak.

Satu pertandingan jugak. Pertandingan ini adalah istimewa disebabkan terdapat wakil daripada world book of record yang hadir disitu. Pertandingannya adalah pertandingan menghabiskan air sebanyak 50 gelen paling cepat. Terdapat dua orang peserta sahaja yang mengambil bahagian. Maka majlis pun bermula dengan bacaan doa selamat dan doa taubat ( bimbang takut peserta tercekik air).

Kemudian, air diminum. Dipertengahan pertandingan, para penyokong menjerit, “ cepak, derah. Air tinggal separuh kosong tuh” bila mendengar kata-kata ghairah penonton, maka kedua-duanya semakin cepat meminum air tersebut dah pertandingan tamat.

Agak-agak ar, mana jawapan yang betul? Separuh kosong ke separuh penuh? Sebenarnya itu bergantung kepada paradigm anda semua. Dan paradigm yang paling bagus adalah paradigm yang positif. Dalam kes ini, ia bergantung kepada kamu pada situasi mana kamu. Jika kamu berada di dalam cerita perttama, maka separuh penuh yg kamu pilih dan jika berada di ceritta kedua, separuh kosong. Betulkan? Jawapannya pada kamu. Tapi pandangan saya adalah gelas itu penuh. Kenapa ya?

Lateral maksima........ ikut akulah nak bagi jawapan apa pun. Bergantung pada aku kan?.............

Tiada ulasan: