Jumaat, November 05, 2010

NASIHAT UNTUK AKU.......


“Fahmi ingatlah pesanan ini. Jadilah orang yang berilmu, jangan jadi orang yang berpengatahuan, dan jangan jadi orang yang bodoh.”

Terkedu aku mendengar teguran dan nasihat daripada seorang tokoh korporat yang tersohor di Malaysia tahun lepas. Lantas aku bertanya kepadanya apakah maksud yang ingin disampaikan oleh beliau.

“ kamu tahu apa maksud orang yang berilmu?” aku menggeleng-geleng kepala. Lantas beliau menyambung.

“ orang yang berilmu ini adalah orang yang dapat, yang faham dan yang buat apa yang dia faham. Orang yang berpengetahuan adalah orang yang dapat, yang faham tetapi tidak buat apa yang dia faham. Orang yang bodoh pulak adalah dia dapat, tetapi tidak hendak faham dan tidak buat. Saya berjumpa dengan ramai orang yang berpengetahuan dan orang yang bodoh, tetapi saya jarang melihat orang yang berilmu.”

Aku teringat apa yang disebut dalam sebuah buku barat. Ketika dia melihat rancangan who want to be a millioner bersama dengan seorang tokoh korporat, orang yang seperti ini saya tidak akan mengambil dia bekerja untuk saya. Tetapi saya akan mencari orang yang mampu mengamalkan ilmu dan berfikir berlandaskan ilmu yang dia ada. Orang seperti itu adalah “brilliant”.

Terima kasih dato’ atas pesanan dan nasihat yang cukup berharga tersebut. Bukan mudah untuk aku mendapat nasihat yang cukup berharga tersebut. Dan bukan mudah untuk aku berkongsi disini (^_^).

Sebelum kami berpisah pada malam itu, aku bertanya dimana tahap aku.

“ kamu adalah mahasiswa dansaya melihat potensi kamu di tahap yang pertama. Keep it up. Polish lagi potensi kamu. Selepas itu, jika kamu hendak bekerja dengan saya pun saya akan terima dengan senang hati.” Ringkas jawapan beliau pada malam itu.

Oh itulah antara nasihat daripada beliau yang aku ingat. Ok fahmi keep itu up menjadi orang terbilang. Insyaallah.......

Lateral maksima................. fahmi horay fahmi horay 3X........................................

Tiada ulasan: