Selasa, November 09, 2010

KUASA SALAM


Assalamualaikum.....
Ucaplah salam setiap kali berjumpa. Sama ada kepada orang muslim atau bukan muslim. Kesannya kepada diri sendiri adalah kita akan menjadi ceria selepas kita mengucap salam. Dan kita akan makin ceria jika salam dan sapaan kita disambut dengan senyuman oleh orang lain. Hidup kita akan lebih bermakna dan bahagia.

Kata orang, satu perkataan boleh menyebabkan persepsi orang terhadap orang lain berlaian. Antara perkataan yang power adalah ucapan salam dan sapaan. Assalamualaikum, selamat siang, selamat pagi dan selamat sejahtera mempunyai kuasa yang tersendiri kepada diri sendiri dan orang lain. Dengan ucapan salam dan sapaan, kita akan menjadi magnet. Tak percaya cuba acu tra test.

Satu kisah yang menarik dipapar oleh sebuah buku. Tentang bagaimana kuasa salam dan sapaan ini boleh menyebabkan orang lain menjaid bahagia. Ada orang mengkaji tentang ukhuwah yang dibina di sebuah sekolah di Melaka(kalau tak silap lah). Satu kelas di dalam sekolah ini mempunyai pelajar yang berbilang kaum. Nisbah bukan muslim kepada muslim didalam kelas tersebut adalah 2:1.

Pada awalnya, perhubungan kelas itu terhad kepada kaum masing-masing. Bagi mereka, lebih baik mengelak daripada berlaku perkara yang sensitive yang mengakibatkan perbalahan. Itulah anggapan mereka pada mulanya. Setelah beberapa minggu, perhubungan mereka semakin terbuka dan mantap setelah berlaku satu peristiwa penting.

Peristiwa itu adalah ketika muslim disitu member salam sesama mereka. Sehingga kawan non muslim dalam kelas tertarik dengan ucapan salam. Lantas bertanya tentang maksud salam tersebut. Maka dijawab dengan panjang lebar tentang salam tersebut. Kemudian, mereka berfikir untuk member sapaan pagi kepada semua orang di dalam kelas. Maka sejak hari itu, mereka semua member salam kepada semua di dalam kelas tersebut. Daripada tertutup kepada terbuka dan semakin terbuka. Bukan sahaja sudah boleh bertanya tentang perkara yang pada anggapan mereka sensitive malah mereka sudah boleh bergurau senda sehingga orang lain menjadi hairan dengan hubungan mereka.

Begitulah kuasa salam dan sapaan. Kepentingannya mencakupi soal perhubungan, malah soal agama dan kaum. Mereka mula memahami dengan baik setiap agama dan perwatakan setiap kaum bukan lagi bertoleransi sesame kaum dan agama. Tiada lagi kepahitan dalam berkata-kata lantaran menjaga hati kaum lagi.

Oleh itu, pertama sekali, kita beri salam kepada semua orang setiap pagi dan memaafkan mereka setiap kali hendak tidur. Kedua, jawab saam jika diberi salam dan disapa oleh orang lain. Ketiga, senyum kepada mereka. (^_^)

Tertarik dengan cara untuk berurusan dengan orang yang mabuk dan penagih dadah di lorong jalan. Salam, sentuh dan peluk. Mereka akan tenang dengan kita.

Lateral maksima......... hari ini aku nak praktik......................

Tiada ulasan: