Rabu, Oktober 27, 2010

OwH POKOK..........


Beberapa teori yang kami aktifkan apabila melihat keguguran daun oleh sebatang pokok tempat dimana kami selalu lepak.

“ Mungkin cara pokok ini menyesuaikan diri dengan keadaan tempat dia tumbuh. Kan sini kawasan jabatan kimia. Maka, daun ini menggugurkan daun bagi mengurangkan kesan bahan kimia didalam tanah” seorang sahabat baikku berteori.

“ Mungkin juga pokok ini hendak mati. Tengok semua daunnya telah digugurkan. Rasanya dia akan ditamatkan riwayat hidup sebagai sepohon pokok.” Aku juga turut berteori.

“ Mungkin juga serangan fungi atau parasit yang menyebabkan daun-daun ini berguguran” seorang sahabat baik aku mengemukakan hujahnya.

Kami mula berhujah dengan mengemukan teori yang pelik dan mengarut sehingga bersurai. Best jugak kadang-kadang mengarut atas nama sains ni. Hahaha

Kami mula lupakan tentang kisah pokok dek kerana sibuk dengan persiapan presentation dan laporan-laporan yang perlu kami siapkan. Mantap..... sehinggalah......

Ketika aku dan kawan-kawanku yang lain study di tempat kami selalu lepak. Selepas 2 jam study ( first time dalam hidup), aku mula tidak tahan melihat buku. Lalu berjalan-jalan disekeliling tempat tersebut. Fenomena yang tak asing, beberapa orang couple sedang sibuk study bersama disitu. Aku melihat mereka dan mereka melihat aku berjalan-jalan. Aku terkebil-kebil melihat mereka, dan mereka juga terkebil-kebil melihat aku. Aku senyum dan begitu juga dengan mereka.

Sehinggalah aku berhenti dekat pokok tersebut. Melihat keatas, pantas menimbul kekaguman diriku.

“ wei, tengok pokok ini. Dah berdaun balik” laungku.
Bergegas kawan-kawanku melihat pokok itu. Kami pun sekali lagi berteori dengan rancak tentang fenomena tersebut.

“ tapi, ni mungkin tuhan nak tunjuk tumbuhan empat musim kat Malaysia. Allah kan berkuasa.” Ulasku.

“ sebenarnya akar yang lebih penting. Selagi akar hidup, maka hiduplah pokok tersebut.” Kawanku membuat kesimpulan.

Kemudian kami membisu dan melayan perasaan masing-masing. Ada yang meneruskan pembacaan dan ada yang berjalan ke tempat lain. Aku masih lagi memikirkan ‘akar yang lebih penting’.

Teringat aku tentang tajuk akidah yang diberikan oleh ustaz zaman aku beruniform dahulu dan juga ketika aku berusrah dahulu. Ketika itu, aku mempertikaikan kenapa akidah umpama akar sedangkan pada tahap ilmu, semua komponen dalam pokok mempunyai peranan yang sama penting.

Yes, sebagai akar yang berada di dalam tanah, ia memainkan peranan untuk menyerap mineral dan juga air dari tanah ke atas. Daun pulak melakukan proses fotosintesis untuk makanan kepada pokok. Batang dan dahan menjadi menteri pengangkutan bagi menghubungkan daun dengan akar. Tetapi bagaimana akar boleh jadi ketua bagi pokok??

Owh, terima kasih sahabatku. Terima kasih tuhanku kerana menjelaskan kepada ku secara tidak langsung. Terima kasih nabiku kerana islam sampai kepada ku. Terima kasih ustaz dan ustazah dan terima kasih naqib kerana memperkenalkan teori ini.

Sampai sekarang masih teringat akan ungkapan tersebut “ akar lebih penting”. Maksudnya, akidah lebih penting dalam hidup. Tak gitu??

Lateral maksima....... become great naqib fahmi (GNF).....................................

Tiada ulasan: