Isnin, Oktober 11, 2010

APA RAHSIA MEREKA?



Assalamualaikum...

Sudah lama aku tidak menulis didalam blog ini. ‘cuti’ disebabkan terlampau padat dengan program dan projek yang perlu aku siapkan. Ditambah pula dengan assignment yang penuh. Kesemuanya memeningkan kepala untuk difikirkan. Projek yang sakit dan kadang-kadang memerlu lebih perhatian daripada komitmen yang lain.


Aku tidak mengetahui apa rahsia mereka. Apabila membaca satu kisah dizaman as-syahid imam Hassan albanna. Perbualan yang melibatkan imam sendiri dan sahabatnya. Sahabatnya berkata “ wahai imam Hassan al Banna, kenapa engkau lambakkan kerja ini kepadaku. Sedangkan engkau mengetahui bahawa aku sudah mempunyai pekerjaan yang sibuk yang belum tentu aku bereskan dengan jayanya.” Jawab imam Hassan al banna, “ aku suruh engkau melakukan pekerjaan ini kerana aku mengetahui engkau akan membereskan kerja ini dengan jayanya”. Imam Hassan al banna meletakkan sepenuh kepercayaan kepada orang yang sibuk.


Teringat tentang perbualan dengan senior beberapa bulan yang lalu. Dia berkata, pengalaman aku membuktikan, memberi kerja kepada orang sibuk, akan membuahkan hasil kerja sangat berkesan. Senior aku cakap, orang yang banyak masa lapang ni sering lepak dan buang masa. So kawan-kawan, jom jadi sibuk.


Apa rahsia mereka sehinggakan mereka mampu untuk membereskan kerja mereka dengan jayanya. Syabas buat mereka. Sedangkan diriku, juga sibuk dan ada sikit2 masa kosong, masih tidak mampu untuk melaksanakan kerja dengan jayanya.


Mereka tidak mempunyai peralatan yang begitu canggih untuk menaik dengan laju. Dan mereka tidak mempunyai kenderaan yang laju untuk segera ke mana-mana kawsan. Sedangkan diriku, walaupun tiada kenderaan tapi masih lagi mempunyai pengangkutan awam yang mampu bergerak lebih pntas daripada kenderaan zaman dahulu. Malah ditambah dengan laptop dan handphone yang memudahkan komunikasi dan perhubungan.


Apa ye rahsia mereka? Cuba explain kat aku..................


Lateral maksima.............. mencari kisah yang berguna............................

Tiada ulasan: