Khamis, Oktober 21, 2010

ANTARA IKAN EMAS DAN HATI


“wah, ikan emas.” Aku cukup suka dengan binatang peliharaan. Senyum.....

“ satu, dua, tiga... ermm.... wah ada 7 ekor semuanya.. tapi awat keruh sikit airnya?”

“dah lama tak tukar airnya. Nanti lah ada kerja ni. Balik nanti boleh tukar”

“ tak apelah. Aku nak pegi jumpa lecterer lak ni. Nanti jumpa lagi”


Aku menamatkan perbualan pada pagi itu dan pergi ke fakulti untuk bertemu janji dengan pensyarahku berkenaan dengan projek tahun akhir aku. Setelah berbincang dengan sangat lama, akhirnya aku bergerak untuk ke tazkirah corner pulak.


“ tut, tut, tut”.. telefon bimbit aku berbunyi menandakan mesej masuk

“ fahmi, datang bilik aku kejap. Ikan emas sudah mati” itulah pesanan daripada kawan aku.

Aku membalas “aku on the way”....


Lalu dengan pantas, aku cuba terus pergi ke bilik kawan aku ni. Tinggal seekor sahaja ikan emas yang masih hidup. Kesian kat kau ni. Tinggal seekor je. Tak ada kawan.


Aku dan kawan aku mula membuat postmortem tentang kejaidan tersebut. Kami membongkar circulation motor kat tepi akuarium tersebut. Wah... penuh dengan makanan ikan yang tidak habis. Mungkin ini yang menyebabkan motor ini tak berfungsi. Kami membersihkan akuarium tersebut bersama dan membuang ikan mati yang sudah berbau.


Air yang keruh telah membunuh ikan. Itu hakikatnya. Menyebabkan ikan tidak mendapat oksigen yang cukup yang menjadi keperluannya. Hakikat yang ikan emas yang sangat sensitif ini telah dapat kami terima.


Dalam perjalanan balik ke rumah. Aku mula menerawang kepada dunia yang lebih kejam. Ya suasana telah menjadikan manusia kejam. Teringat kisah seorang pembunuh yang menjadi pembunuh disebabkan dia dilahirkan dan di besarkan dalam lingkungan keluarga penyembelih binatang yang kejam. Akibatnya, dia mencontohi orang disekeliingnya dan menyembelih manusia seperti mana binatang. Ohhh kejamnya dunia.


Kemudian ke fakulti lagi. Membaca buku ditempat kebiasaan fakulti sains lepak iaitu dataran kimia. Aku melihat ragam manusia ditempat aku ini. Dengan pakaian, perangai dan macam-macam lagi. Kesemuanya cukup untuk menggoda iman. Ye lah kan, lelaki mana boleh tengok perempuan.


Mesti korang gelak kan.


Dalam kehidupan, aku melihat suasana yang makin kelam disekeliling aku. Mula melihat kehidupan dari sudut yang lebih berbeza. Dah mula untuk bercampur sedikit-sebanyak dengan gologan sasaran. Bergaul tanpa batasan dan luar biasa. Dengan budaya couple yang berlaku di depan mata aku sekarang cukup mencabar jiwa dan nafsu lelaki sekarang. Aku tahu dimana jiwa aku sekarang dan aku tahu dimana tahap iman aku sekarang.


Seperti mana akuarium dan ikan emas tadi, hati aku dilanda perkara yang sama. Hati lelaki mana yang tidak tertarik untuk melihat dan mengekori laluan gadis cantik yang cukup seksi didepan mata. Aku tidak tahu sampai bila hati aku boleh bertahan. Aku tidak dapat meramalkan bila hati aku boleh mati seperti mana ikan emas tersebut.


Iktibar daripada ikan emas. Ikan emas boleh mati dengan suasana yang keruh. Ikan emas cukup terseksa untuk hidup dalam keadaan suasana yang tidak selesa tersebut. Akhirnya ikan emas mati. Hati lebih liat daripada itu. Hati masih lagi bernyawa dan bernafas dalam suasana yang keruh dan gelap. Tetapi, semakin gelap dan semakin keruh suasana, mungkin hati akan mati.


Ya hidayah allah adalah motor circulation untuk airnya. Selagi mana hidayah allah masih lagi mengapai, selagi itu hati kita masih hidup. Tetapi bagaimana pulak dengan suasana? Persekitaran?


Makin suasana seperti ini diteruskan, semakin banyak kes sosilawati akan berlaku. Jika suasana seperti ini diteruskan, semakin bertambah bilangan sekolah untuk orang yang hamil. Makin banyak konsert maksiat. Semakin ramai perempuan muslim yang membuang tudung kerana fesyen.


Ya allah, bantulah hambaMU untuk mengubah suasana dan persekitaran. Ya permudahkanlah untuk hambaMU menyebarkan seruan ilahi keatas muka bumi ini.


Lateral maksima............. korang perlu support daie kita....................

2 ulasan:

Nur Madihah berkata...

salam....

saya tertarik kat part ikan tu...tgh buat experiment ke?

fahmiL berkata...

ikan tu haiwan belaan oleh kawan saya... tak buat xperiment pun pasal ikan. tapi memang keruh lah waktu ikan mati...