Isnin, Disember 06, 2010

KENAPA PARADIGMA ITU PENTING........


Kenapa aku terlampau membiacarakan tentang paradigm? Dan apa kaitannya dengan daie muda dan temporary? Kenapa aku terlampau bersungguh-sungguh untuk mengubah paradigma orang disekeliling aku kearah perkara yang lebih baik? Kenapa aku nak korang semua mengubah persepsi kamu terhadap semua perkara tidak kira manusia, benda hidup atau benda mati termasuk juga perkara ghaib?

Jawapannya adalah kita adalah ciptaan Allah yang paling sempurna disebabkan Allah mengurniakan akal untuk mengawal nafsu dan mentadbir bumi. Kemampuan akal manusia adalah sangat luas sehinggakan seolah-olah tanpa batasan tetapi tidak sampai kepada tahap tuhan. Moga-moga peneranganku kali ini mengubah persepsi kamu semua tentang otak anda dan pemikiran anda sendiri.

Pada waktu zaman sekolah dahulu, cikgu PJK mengajar kami tentang acara balapan. Pada ketika itu, dia mencari atlet sekolah untuk mewakili sekolah dalam acara lumba lari jarak jauh. Rasanya untuk 1500 meter kot. Dah lupa. Maka aku dan kawan-kawan telah dipaksa lari mengeliling padang tersebut sebanyak lapan kali. Kebimbangan aku pada ketika itu adalah aku tidak mempunyai stamina yang kuat untuk berlari jarak jauh tersebut.

Sebelum memulakan larian, cikgu telah mengemukakan cabaran iaitu sesiapa yang dapat menamatkan perlumbaan dalam masa 16 minit, akan dilepaskan daripada denda yang akan ditetapkan kemudian. Maka dilepaskan kami memulakan perlumbaan larian mengelilingi padang sebanyak 8 kali tersebut.

Satu pusingan mengambil masa sebanyak 2 minit. Dan itu target maka aku pun berlari bermain kerana paradigm pada ketika itu, aku tidak mampu untuk mencapai percapaian tersebut. Maka aku bermula dengan perlahan dan pada pusingan pertama catatan masa melebihi 2 minit. Tetapi apa bila melihat kawan-kawan yang lain ramai meninggalkan aku, maka aku mengubah cara berfikir bahawa aku boleh menamatkan larian dibawah 16 minit.

Maka aku telah membuat target pertama iaitu membuat larian kurang 2 minit sepusingan. Maka target itu akhirnya tercapai. Aku mula meningkat kepada 1 minit setengah sepusingan akhirnya tercapai. Aku mula mengekalkan corak larian untuk mengekalkan catatan masa sepusingan. Setealh masuk kepada psuingan ketujuh, aku telah meningkatkan sedikit kelajuan untuk menamatkan larian secepat mungkin.

Akhirnya aku dapat menamatkan larian dibawah 16 minit. Tetapi pada pusingan terakhir aku dapat catatan masa dibawah 1 minit. Aku cukup gembira dengan pencapaian tersebut. Seronoknya. Sampai sekarang masih lagi tersenyum.

Pada pandangan kamu semua, agak-agak kalau aku tidak mengubah pemikiran pada pusingan kedua, dapat tak mencapai target larian bawah 16 minit? Of couse tak dapatkan. Itulah sebabnya aku ingin aku dan kamu semua mengubah pemikiran kearah yang lebih positif kerana pemikiran yang macam itulah akan membuat kita semua berjaya di dunia dan akhirat. Berjaya di dunia adalah dapat member manfaat kepada orang lain tterhadap apa yang kita usahakan.

Para daie seharusnya mengubah persepsi terhadap jalan dan madu’. Kadang-kadang jalan dakwah kita tidak kena dengan keadaan semasa dan keadaan masyarakat sekeliling disebabkan pelbagai factor. Kita perlu memikirkan impak yang lebih panjang dan jauh berbanding mengambil impak yang lebih pendek. Sangat penting untuk kita mengenal madu’ kita luar dan dalam. ( aku menggalakkan kamu semua membaca buku “how to spot a liar”) dan mengubah peradigma kita terhadap madu’.

Aku telah mendengar beberapa cerita yang aku kira menjadi pengajaaran kita bersama. Antara cerita tersebut; seorang non muslim akibat terlampau baik dengan seorang aktivis mahasiswa telah mengikut usrah pada tahun kedua pengajiannya. Pada waktu itu, paradigm aktivis mahasiswa tersebut, jika dia dapat memberitahu seribu kebaikan dalam islam kepada kawannya yang non muslim itu, maka non muslim itu akan masuk islam akhirnya. Sedangkan pada waktu itu, madu’ tersebut mengikut usrah itu adalah untuk menjawab seribu kemusykilan agama yang dia tidak faham. Dan juga mencari jaminan hidup yang ditawarkan oleh islam.

Akibat daripada paradigm tersebut, selepas dua tahun, madu’ tersebut masih lagi tidak kembali kepada fitrahnya iaitu islam. Sehinggalah aktivis itu menceritakan kepada sahabatnya tentang permasalah tesebut. Maka sahabat tersebut telah berjumpa dengan madu’ tersebut. Hasil daripada perbincangan hampir dua jam, akhirnya dapat mengembalikan madu’ tersebut kepda fitrahnya. Ini kerana tembok paradigm yang memisahkannya dengan fitrahnya telah dapat diruntuhkan.

Begitulah hebatnya akal manusia dan pemikiran manusia. Disebabkan paradigm, mampu untuk memperlahankan atau mempercepatkan gerak kerja seseorang. Oleh sebab itu, aku cukup bersungguh untuk mengubah paradigm kamu semua. Aku mengharapkan kamu semua dapat mencorakkan pemikiran kamu semua dengan pemikiran yang positif. Effective daie mempunyai paradigm yang cemerlang.

Lateral maksima............ semoga dapat berhijrah di maal hijrah ini.............

Tiada ulasan: