Ahad, Disember 12, 2010

Mengubah Paradigma


Assalamualaikum......

Ketika aku menyiapkan artikel tentang paradigm sebelum ini, ada satu persoalan yang berlegar didalam benak akal aku. Bagaimnana untuk mengubah paradigm kearah paradigm yang betul.

Akhirnya aku mendapat jawapan yang diperlukan. Terima kasih kepada sahabat-sahabat aku kerana menyumbangkan idea untuk melengkapkan lagi kefahaman aku. Sebelum aku menjawab persoalan diatas, aku ingin memberitahu suatu perkara yang penting yang aku tidak ceritakan di dalam artikel sebelum ini.

Tiada paradigm yang betul 100 % dalam dunia ini kecuali paradigm ketuhanan atau akidah. Maka kita tidak boleh mendakwa pendapat yang dipegang oleh kita adalah betul. Dan kita tidak boleh mendakwa kita ini betul hatta dalam soal jemaah sekali pun.

Itulah pokok ataupun dasar yang kita persetujui bersama. Selalunya kita tidak dapat mengubah keadaan diri kita dan organisasi disebabkan kita merasakan diri kita berada di pihak yang benar lagi suci. Pendapat kita adalah tetap dan tidak boleh berubah sama sekali dan orang lain yang sepatutnya perlu berubah untuk bersama-sama dengan kita. Itulah satu pandangan atau pemikiran yang mundur dan keterbelakang dalam menempuh cabaran dalam perjuaangan dakwah dan kejayaan diri.

Informasi. Itulah satu perkataan yang sangat berkuasa setakat ini yang boleh aku gambarkan untuk mengubah pemikiran atau paradigm kita. Dalam satu perjalanan pulang menaiki kereta api, R covey telah membentuk satu paradigm bahawa perjalanannya perlu tenang dan tiada gangguan disebabkan jadual kerjanya yang sangat padat. Tetapi alangkah kecewanya dia apabila disekelilingnya adalah bayi-bayi yang sentiasa menangis dan kanak-kanak kecil yang sentiasa membuat bising sehingga mengganggu dia yang hendakkan rehat dan perjalanan yang tenang.

Dia mula merasa meradang dan marah disebabkan bunyi bising tersebut telah mengganggu dia. Ketika dia ingin menegur ibu kepada bayi dan kanak-kanak tersaebut, dia terpandang seorang lelaki yang cukup selesa dan tenang. Dia menjadi hairan dengan keadaan lelaki tersebut. Lalu dia bertanya kepada lelaki tersebut dan menyatakan perkara yang sepatutnya dialami oleh lelaki itu iaitu terganggu dengan bunyi bising.

Tetapi alangkah terkejutnya dia apabila dpaat mengetahui tentang keadaan lelaki tersebut. Lelaki itu baru sahaja kehilngan isteri tersayang. Maka ketika ini, dia hanya duduk untuk mengimbau kembali kenangan bersama isteri. Pada pendapat dia, bunyi bsing tersebut tidak mengganggu kenangannya bersama isteri. Nah itulah shift paradigm.

Mengubah paradigm sendiri ada kala senang adakala susah. Tetapi kita dapat mengubah paradigm kita dengan mencari informasi tamabahan atau mencari paradigm dari sudut lain. Apa pendapat orang yang berbeza pandangan dengan kita, dan apa maklumat atau informasi yang beliau dapat untuk mengeluarkan pandangan yang bebeza dengan kita. Maka, carilah maklumat tersebut.

Ok kita telah bersetuju untuk mengubah paradigm kita, kita perlukan maklumat tambahan dari sudut lain sepeti R Covey tadi. Dengan tambahan maklumat tentang kematian isteri lelaki tersebut, maka barulah dia mengawal raaa terganggunya tadi. Dia berusaha untuk menggembirakan perasaan lelaki tersebut. Akhirnya, dia dapat melakukan yang terbaik pada waktu itu dan penatnya hilang kerana dapat melihat kegembiraan lelaki tersebut.

Carilah maklumat tambahan walaupun kita merasakan pendapat kita sudah betul. Kerana manusia perlu berubah untuk terus maju. Maka paradigm kita juga perlu berubah kearah yang lebih positif. Ubah paradigm dan capai destinasi terbaik kamu.....

Lateral maksima.......... aku nak balik kampong selamat tinggal tugasanku dikampus...........

Tiada ulasan: