Isnin, Januari 10, 2011

Proaktif 2


Menurut pakcik R covey, maksud yang ingin disampaikan melalui proaktif adalah setiap orang mestilah bertanggungjawab dengan kehidupan masing-masing. Kehidupan yang macam mana hendak dipilih adalah bergantung kepada diri sendiri. Tidak menyalahkan takdir dan keadaan yang membuatkan kehidupan mereka semakin baik atau semakin buruk.

“ sesungguhnya, siapa kita pada hari esok adalah ditentukan oleh kita pada hari ini”

Selalu mendengar ungkapan emas sebegini, tetapi tidak diendahkan oleh kita kan? Atau saya yang tersilap tafsir?

Walau bagaimanapun disini akan diberikan beberapa tips untuk kita melihat dunia dan kehidupan secara lebih proaktif.

1. Jika berlaku masalah, cepat release tension dengan berzikir. Tenangkan diri dan cari diri sendiri dalam solat. Orang kata, kalau tak dapat jumpa barang hilang, bersolat lah. Jika diri kita dan akal kita hilang oleh tension dan amarah atau nafsu, cari balik diri kita dengan solat. Insya allah fikiran kita akan menjadi tenang dan berfikir dengan pandangan yang positif.
2. Jika dikritik oleh orang lain, maka senyum dan bercakaplah dalam hati, terima kasih kerana mengambil berat. ^_^
3. Ketika membuat perancangan, lihatlah dunia ini dengan kerangka yang besar. Lihatlah objektif yang akan datang dan suburkan objektif dengan keyakinan yang positif.
4. Bagaimana untuk dapatkan keyakinan yang positif, dapatkan informasi daripada orang yang berpengalaman atau senior. Belajar juga daripada sejarah yang lalu dan ambil pengajaran daripada kisah-kisah orang lama atau sirah nabawi.
5. Mengadulah kepada Allah. Jangan mengadu kepada manusia. Manusia hanya tempat mencari informasi dan mengubah paradigm. Tetapi allah adalah ketua unit kebajikan hamba-hambaNYA. Yakinlah dengan unit kebajikan anda. Insya allah, unit kebajikan tersebut akan memberikan jalan yang sempoi kepada kita semua.

Bagaimana? Sempoi tak tips yang aku bagi. Tip-tip ini originally daripada buku hidup kekal abadi. Carilah dekat bookstore nanti. Kalau jumpa nak pinjam boleh?

Lateral maksima............................. selamat beramal............................................

Tiada ulasan: