Ahad, Januari 02, 2011

Muhasabah 2010


Menyoroti album 2010, aku merasa kerugian sekali. Kerana banyak perkara yang terabai tidak dapat dilakukan. Merancang tetapi payah untuk dilaksanakan. Dari sudut pengawalan masa dan kerja tidak dapat membuktikan bahawa 2010 adalah lebih baik dari 2009.

Melangkah ke umur baru. Adakah sekali lagi hendak berazam? Oh tidak. Sudah serik untuk menanam azam di tahun baru. Malah kadang-kadang dilupakan beberapa hari kemudian. Alangkah ruginya. Bila ditanya azam tahun baru, dengan senyum terus menjawab “ tak tahu”... hahahaha....

2010 melabuhkan tirai dengan skrip yang cukup berbeza dan jalan cerita yang cukup berlainan. Memegang beberapa jawatan yang ‘tak nak’ dan beberapa cabaran untuk melaksanakan tugas sebagai khalifah kecil di bumi allah ini. Alangkah sekejapnya masa.

Kali ini aku ingin bermuhasabah. Adakah 2010 ini adalah tahun yang cemerlang ataupun tahun yang sama seperti tahun-tahun sudah. Adakah tahun ini, jumlah buku yang dibaca bertambah atau pun semakin berkurang. Berapa kerap aku turun bersenam tahun ini dan berapa kg telah dapat diturunkan atau semakin bertambah.

Ilmu di dada semakin mantap atau semakin terseksa. Adakah tahun 2010 ini, hidupku semakin tenang atau semakin gelisah. Yang penting, adakah semakin dekat dengan tuhan atau semakin jauh dengan tuhan.

Semuanya susah untuk dianalisis. Walaubagaimanapun, hidup selagi masih bernyawa, mesti diteruskan. Everyone can happy with islam.......

Lateral maksima........................ result aku teruk... aduyai............

Tiada ulasan: