Isnin, Januari 17, 2011

Jangan Jadi Macam Megamind


Aku sempat untuk menonton cerita Megamind. Cerita animasi buatan holiwood cuba untuk menggambarkan suatu nilai yang sering dilupakan oleh seorang daie.

Megamind adalah watak makhluk asing yang dihantar kebumi disebabkan oleh planet mereka telah dimusnahkan. Akhirnya, megamind terjatuh dipenjara dan dibesarkan oleh penjenayah di penjara. Dari awal lagi, dia telah ‘dididik’ oleh warga penjara untuk menjadi penjenayah. Dalam masa yang sama, sewaktu di sekolah disering dikalahkan oleh Metroman dari bab disanjung oleh rakan-rakan. Alang-alang sudah diejek oleh kawan-kawan, dia terus menjadi penjenayah.

Megamind dan Metroman sering bertelagah sesama sendiri. Disinilah ditunjukkan oleh cerita ini, satu point yang penting. Oleh sebab sering bertelagah, maka the purpose of Megamind adalah untuk mengalahkan Metroman. Ditakdirkan, Megamind dapat mengalahkan Metroman (sebenarnya metroman tak kalah pun,,,, saje dia je nk buat2 kalah).

Akibatnya, Megamind telah kehilangan tujuan dia. Hidup sudah tidak ada makna disebabkan oleh Metroman sudah mati. Tiada apa yang boleh dibuat olehnya. (kesian). Akhirnya dicipta oleh megamind seseorang yang menyerupai Metroman supaya dia dapat berlawan dengan ciptaannya sendiri.

Lain yang dicipta, lain yang terjadi. ‘superhero’ yang diciptanya telah berubah menjadi penjenayah yang amat berkuasa. Dia terpaksa mengalahkan ciptaannya dan berubah menjadi hero. The way dia ingin menjadi hero, dia telah berjumpa dengan tujuannya, iaitu perempuan. Akhirnya, dia dapat mengalahkan ‘superhero’ tersebut dengan jayanya.

Ajarannya kat sini, dalam hidup, mesti mempunyai cita-cita jangka panjang. Dan cita-cita yang paling panjang adalah keredhaan Allah. Jangan jadi seperti Megamind yang mempunyai cita-cita pendek sahaja. Habis terlaksana cita-cita pendeknya, maka dia tidak ada tujuan lain. Sayanglah Allah dan rasulNYA.

Lateral maksima............ sempat lagi tengok movie.............................

Tiada ulasan: