Isnin, Januari 24, 2011

Kenapa Proaktif?


Kenapa kita perlu proaktif?

- Orang yang hebat, bertindak dengan strategi yang lengkap dan berkesan, tidak hanya membuta tuli.

- Pendakwah berdakwah dengan penuh kreatif dan kesabaran demi kebenaran yang ingin disampaikan kepada orang lain.

- Pelajar tidak hanya belajar apa yang diajar oleh cikgu atau pensyarah, tetapi tetap mencari bahan lain yang boleh menambahkan ilmu pengetahuan dan pengalaman.

- Sebagai anak, ibu bapa kadang-kadang memberikan cadangan atau tindakan yang bercanggah dengan prinsip kita. Bagaimana untuk menangani? Proaktif.

- Sebagai pemimpin, orang bawahan dan rakan sekerja memberikan cabaran yang cukup berbeza. Hadapi setiap cabaran dengan langkah proaktif.

- Sebagai orang yang dipimpin, kerenah boss kadang-kadang memeningkan kepala kita. Hadapi dengan proaktif. Berfikir sebelum bertindak.

- Dan semua orang, sebab kadang-kadang nasib tidak menyebelahi kita. Maka hadapi dengan pemikiran yang besar dan jiwa yang besar.setiap halangan ada penyelesaiannya.

Bergantung kepada kamu. Atas dunia ini, semua orang hendakkan kesenangan. Maka usaha yang pelbagai diperlukan untuk menyelesaikan pelbagai masalah umat sekarang.

kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati supaya mentaati kebenaran dan nasehat menasehati supaya menetapi kesabaran.

(Al-Asr:3)

Be more proaktif.

Lateral maksima..... yelah2x.... semua orang nak proaktif kan...........................

Tiada ulasan: