Isnin, Ogos 10, 2009

USRAH CHINESE.... AIK ADE JUGAK..........



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua....

Ya, memang chinese pun ade usrah. Malah mereka menjadikan usrah mereka sesuatu yang zahir dimata setiap orang yang lalu lalang dilobi. Mereka tidak hiraukan manusia yang lalu lalang dan orang yang lalu lalang dilobi pun tidak memperdulikan komunuti chinese yang membuat usrah ini.

Cukup menarik untuk mendekati usrah mereka ini. Kebetulan, aku mempunyai kelapangan yang sedikit ketika itu akibat menunggu orang yang memang tidak sharp pada masa meting mereka. Sambil menunggu mereka, aku membuka note book yang sememang nye sentiasa berada didalam seluar panjang ku ni. Sambil meneliti checklist kerja dan perancangan untuk sehari, aku menjeling mereka membuat usrah.

Pada awalnya, mereka berkumpul dahulu dikawasan dataran. Semua mereka adalah junior first year yang setengahnya ku kenali dengan baik. Mereka akan bergelak ketawa dan berceloteh sesama mereka. Senyum ketawa mereka cukup menggambarkan keakraban mereka sendiri. Kadang-kadang, ade daripada mereka mengeluarkan gasing cina dan bermain-main sambil orang lain menyaksikan dan bersorak dengan gembira..

Orang yang bermain cukup hebat untuk maintain kan gasing diatas talinya. Beberapa aksi yang ku kira cukup hebat disebabkan penonton yang tengok kesemua bersorak dengan cukup kuat. Aku yang memerhatikan dari jauh tersenyum sendiri. Dalam hati ‘hebatlah jugak’. Sorakan dan permaianan gasing dorang tidak lama lantaran senior dorang mula turun ke lobi. Yang aku dapat perhatikan, 3 pattern baju sahaja yang dipakai oleh senior dorang, pattern pink, ungu dan biru gelap. Memang assobiah lah kiranya..

Junior berhenti bermain. Mereka berkumpul mengikut group yang telah ditetapkan sambil senior melaung-laung entah ape2 dalam bahasa cina. Tapi yang pastinya, semua mereka berkumpul dalam tujuh group lebih kurang bercampur lelaki dan perempuan. Senior ada dalam 4 orang bagi setiap group.

Senior yang kebanyakan kukenali, mula berucap. Tapi memang aku tak faham apa yang mereka cakap. Aku semakin mengambil perhatian terhadap event yang berlaku didepan mata aku. Buku nota dihadapan tidak ku usik dah. Selepas beberapa ketika, junior mula bising bercakap dan bergurau sesama mereka sambil senior menyampuk cakap2 mereka. Tapi yang ku perhatikan, mereka bercakap seorang demi seorang walaupun kawan2 mereka ada yang menyampuk...

Kemudian, mereka diberikan kertas mahjong dan beberapa marker. Senior memberikan guideline kepada junior walaupun suasana yang ditimbulkan adalah bising. Satu je lah yang aku dpt tengok iaitu mereka sentiasa respond setiap selepas senior mereka bercakap.

Mereka berbincang sesama mereka dalam keadaan yang sdikit senyap berbanding tadi. Kali ini, mereka dalam keadaan sedikit serious. Berbincang, berbincang, berbincang, berbincan..................g.

Tiba-tiba henset kesayang berbunyi menandakan mesej masuk. Alamak, meting diubah tempat ke surau pulak. Kacau betul, lambat nye nak bagitau... tapi satu kesempatan aku akan tanye ape yang dibincang dalam usrah tersebut insyaallah....

KESEMPATAN

Kesempatan untuk bertanya datang juga. Ketika aku berbual dengan beberapa orang chinese ketika mereka merancang untuk promosi projek kolej. Aku bertanya tentang malam tersebut.

“kitaorang aa, bncg2 psl motivasi, kadang-kadang pasal projek dikolej dn dlm chinese komunti dan sebagainya,”jawab mereka...

Menurut kawanku sekolej yang sedikit2 faham bahasa cina, dia bercerita bahawa, chinese selalu mengatur orang tertentu dalam setiap projek yang kolej jalankan. Malah, mereka juga mengatur agar sebahagian daripada mereka menjadi terlibat dengan politik kerajaan. Semua ini mereka aturkan agar bilangan mereka dikolej akan ramai dan sentiasa bertambah.

Aku mengangguk dan tersenyum sendirian.......

Lateral maksima.........seronok jugak usrah mereka kan?????...........

Tiada ulasan: