Sabtu, Ogos 01, 2009

DEMAM


Assalamualaikum........

Menjengah sem baru dengan H1N1 ini memang amat sukar dan duka. Seperti penyakit ‘hebohan’ yang lain seperti selsema burung, SARS dan sebgainya, kemunculan penyakit yang dulunya dipanggil selesema babi atau ‘swine flu’ sekarang dinamakan influanza A ini mencerminkan virus pun semkin bijak dan sukar untuk ditangani oleh manusia.

Virus adalah tergolong dalam kumpulan separa hidupan dan separa bukan hidup disebabkan virus mempunyai RNA tetapi memerlukan hos untuk menduplikasi atau dengan kata mudah membiak menjana virus baru. Dan ketika berada dlm hos itulah barulah pencernaan protein brlaku seiring dengan penduaan RNA virus dan Dna sel hos tersebut. Pada ketika itu, dikatakan virus ‘hidup’.

Influanza A sebenarnya memang tidak ada ubat. Malah, mana2 selesema pun memang tiada ubatnya. Percaya tak, ubat yg anda terima ketika demam selesama itu adalah bukan ubat selesema???////. Ya, memang tiada ubat yg khusus untuk melawan selesama.

Fakta ini aku kutip ketika aku belajar bio ketika form 4 dahulu. Cikgu aku menunjukkan mekanisme ubat untuk menyembuhkan penyakit selesema. Adakah kamu perasan, apabila kamu selesema, suhu badan kamu akan meningkat dan berlakunya demam selang berapa jam kemudian? Perasan tak?

Cikgu aku mengungkap bahawa, ketika kita selesema, badan kita akan diserang dengan lebih dari 200 jenis virus. Maka sukar bagi farmasian untuk menciptakan ubat bagi melawan setiap daripada virus tersebut. Maka idea untuk melawan selesema ketika mengkaji mekanisme tubuh melawan virus...

Tubuh manusia adalah unik dan hebat. Betullah firman Allah dalam Al-Quran, manusia diciptakan adalah sebaik2 kejadian. Kita tengok tubuh manusia melawan virus...

Apabila badan manusia dijangkiti oleh patogen, semua lapisan pertahanan akan mula aktive. Beberapa layer iaitu sel darah putih dan sebgainya mula bertindak. Mereka memusnahkan apa sahaja patogen yg memasuki badan.

Tetapi, apbila pertahanan badan tidak mampu untuk melawan virus tersebut, badan akan bertindak balas dengan menciptakan ruang yang melemahkan virus tersebut iaitu ruang yang panas. Itu sebabnya kita akan demam disebabkan usaha badan untuk melawan balik virus tersebut.

So,ubat selesema adalah meningkat suhu badan dan ubat demam adalah mengawal suhu badan supaya tidak menjejaskan sel2 badan yang lain.

Selesema babi?

Boleh cari sendiri dulu. Heheheheeeeee............

Tiada ulasan: