Ahad, Ogos 02, 2009

MAKANG FREE....SUME ADER...........



Assalamualaikum wbt.

Semalam atau maren dalam loghat terengganu, aku menyertai kebanyakan mahasiswa terengganu ke 1T3F iaitu makaan free. Satu terengganu food fruit festival(1T3F) bermula pukul 6 petang smpai 12mlm. Lamenye. Hehehehe.

Selepas bersiap, aku bertolak ke tempat menunggu bas pada pukul 5.30 pm. Berjalan kaki. Biasalah orang yang sentiasa berjalan kaki ke mana2 ni sihat tubuh badan. Hehehehe. Kebiasaannya, orang yang akan menunggu bas dimana2 stesen bas tetapi kali ini, bas yg menunggu orang atau penumpang. Dahsyat betul mahasiswa terengganu ni.

Bertolak lah kami dlm pukul 6.30 petang. Sampai dalam pukul 7 lebih sikit. Berkumpul dan mendaftar sbg ahli PESAT. Ramainya orang terengganu ni. Mungkin tak semua kot orang terengganu yang datang ke festival ini. Bantailah. Objektif utama adalah makaan. Selepas makan, semua orang target untuk melapah makanan dahulu, tapi aku dan syawal tidak. Kami mencari makanan roh dahulu. Solat maghrib.....

Tak puas hati sebenarnya. Ye lah, festival yg dijangka menarik sehingga 10,000 orang tetapi ruang tempat sembahyang adalah hanya untuk 12 orang dlm satu masa. Wah, kan tak betul tu. Melampau sangat. Ntah2 ade yang x solat kot. Astaghfirullah..... aku ni bersangka buruk lah kat orang lain...

Selepas solat, jom makaan free. Pergi ke booth juadah dari setiu dahulu. Banyak juga yang tau mknn tu, asam gumpal dan sebgainya.. air tebu pun ade. Tapi tak dapat minum sbb org ramai sgt. Berpusu-pusu. Mungkin bukan rezeki kot. Jalan depan sikit makan nasi kapit atau nasi himpit dlm bhs standard nye. Kuah kacang dan smbal daging. Best jugaklah. Tibai sikit kuih2 yang ade kat situ. Kemudian berjalan2 nk cari air, tapi jumpe nasi minyak dan nasi dagang.

Bile dah jmpe nasi, makan lah sikit2 sehingga lah sendat perut. Lepas xnk makan dah. Perut kenyang sangat. Cadang lepas makn nasi nk makan buah kat situ, tapi perut dh terlampau kenyang, sume pun tak de mood nk mkn. So, aku pun jalan je lah sekitar tu, try ambik gambar gune camera hp, tapi biasalah, camera xde flash sume gelap je.

Si syawal tu berseloroh ketika kami sedang makan nasi dagang time tu. “mase awal2 tadi makanan akal(solat dan makan sebelum kenyang) sekarang adalah makanan nafsu pulak(makan sehingga se’eh)”. Aku ketawa je lah dengar perkataan tu.

Kemudian, kami pun berpusing2 mcm tenggiling ke semua booth yang ade. Sehingga lah kat pentas utama iaitu ketika saleem dan tg awanis menyanyi. Aku berseloroh balik kepada syawal,”wal, ni makanan nafsu jgk ni.” Jom kita isi nafsu pulak, tengok konsert saleem....

Aku bergerak mencari tempat duduk. Kebetulan berdekatan speaker. Bunyi yg dihasilkan menyebabkan perut jugak bergegar sehinggakan senak perut aku dibuatnya. Habis dua lagu, kami pun beredar. Sakit kepala, kataku kepada syawal.

Kemudian tepat pukul 10, kami bertolak pulang. Satu pengalaman yg tidak berapa menarik dan membosankan bagi aku. Just mkn2 dan dgr konsert. Same mcm dinner kolej. Tak seronok langsung.

Pendek kata, sume mknn kat makang free memang banyak. Dari makanan rohani kepada makanan nafsu dan badan. Adus. Sume ade........wslm.......

Tiada ulasan: