Khamis, Mac 31, 2011

Think Win/Win


Think win/win adalahsatu gagasan yang dicadangkan oleh R Covey dalam membentuk pakatan yang effective. Think win/win adalah pemikiran dimana semua harus menang dan tidak ada yang kalah. Konsep ini adalah ideal dan tidak semua kondisi kita boleh mengamalkan pemikiran menang-menang.

Ada beberapa konsep yang biasa diamalkan oleh masyarakat dunia pada hari ini. Pertama adalah win/win. Pemikiran ini menggariskan tentang semua orang boleh mencapai matlamat masing-masing dalam semua perkara yang melibatkan interaksi atau bahasa arabnya adalah muamalat. Konsep ini membawa kepada penyelesaian cara ketiga dimana mengharmonikan dua idea dalam satu idea yang ketiga yang semua orang bersetuju tentang idea ketiga tersebut. Pemikiran seperti ini, akan meningkatkan tahap kebersanan interaktif antara ramai orang dan tidak menenggelamkan mana-mana pihak. Semua orang boleh mendapat kebaikan daripada idea ketiga yang diharmonikan.

Kedua adalah win/lose. Ini adalah perlumbaan ataupun pertandingan. Semua orang akan akan berlumba dan bertanding sesama sendiri untuk mencapai No.1. Jika satu pihak telah menang, maka dipihak yang lain akan kalah atau mendapat keburukan. Konsep ini biasanya menjadikan tahap permusuhan meningkat dan ketidak percayaan yang teruk. Sikap penting diri sendiri akan tumbuh dengan jayanya. Mungkin kebaikan adalah meningkatkan daya saing dikalangan semua pihak yang menyertai. Pihak yang merasa akan kalah akan cuba untuk mengalahkan pihak yang menang dimasa akan datang.

Ketiga. Lose/win. Orang yang berfikir sedemikian adalah orang yang tidak mempunyai matlamat yang jelas dalam hidup. Dalam setiap perkara yang dia lakukan adalah mengalah dan terus mengalah. Dia tidak ada target yang dia ingin capai. Bagi pihak yang berfikir seperti ini adalah, tiada semangat untuk meningkat maju dan tiada perkara yang mendorong kearah yang lebih baik pada mereka. Golongan seperti inilah yang sering dimanipulasi oleh golongan kedua diatas. So tidak ada benefit yang boleh diambil dari sikap seperti ini.

Keempat adalah win. Golongan yang berfikir seperti ini adalah golongan yang sering hendak menang tanpa menghiraukan golongan yang lain. Dalam fikiran mereka, mereka hendak menang walau apapun yang berlaku. Golongan yang suka menjadi pemerintah dan tidak suka diperintah.

Kelima adalah no deal. Jika dua pihak yang win/lose atau win bertembung, maka yang akan berlaku adalah semua orang bersetuju untuk tidak bersetuju. Ya tidak ada yang bersetuju dengan idea masing-masing. Tidakkah ini adil untuk diri kedua-dua pihak.

Jika ditanya tentang golongan manakah yang terbaik? Jawapannya adalah terpulang kepada anda dan situasi.

lateral maksima............. susahnya nak cari motor..............

Tiada ulasan: