Khamis, Mac 10, 2011

Habit 3: First Thing First.............


Sampailah kita kepada habit ke 3. First thing first.............

Jika habit 2 membincang tentang matlamat dan pembentukan gambaran sebenar dalam minda seseorang sebagai mimpi, habit 3 pula adalah lebih kepada pengurusan.

Sebenarnya ramai orang terutama mahasiswa sangat sukar untuk berbincang tentang pengurusan. Tetapi melihat banyak sekali buku-buku tentang pengurusan kerja dan masa, maka menidakkan statement diatas. Apa-apa pun, bergantung kepada korang tuk menilai adakah apa yang saya cakap ini betul atau salah.

Apa focus habit ini? Jawapannya adalah mengutamakan pengurusan quadrant II berbanding quadrant I dan mengurangkan quadrant III dan IV. Focus habit ini juga adalah untuk menjelaskan dimana keutamaan yang perlu diutamakan. Apa pulak quadrant-quadrant ni semua.?

Quadrant I menunjukkan kepada kesegeraan yang tinggi dan kepentingan yang tinggi. Contohnya adalah tugas-tugasan yang telah dekat deadline dan sebagainya. Jika tidak dibuat, maka pelajar akan gagal, pekerja akan dpotong gaji @ dibuang kerja, tidak mendapat bonus dan sebagainya. Inilah quadrant yang menjerat masa dan tenaga kebanyakan orang didunia ini.

Quadrant III adalah quadrant yang tidak berapa penting tetapi segera. Quadrant ini juga adalah quadrant yang membazir masa kerana kepentingan disini kurang. Contohnya adalah melayan orang tidak dikehendaki, mengangkat telefon yang tidak diperlukan dan sebagainya.

Quadrant IV adalah quadrant yang betul-betul membuang masa. Kerana disana tidak ada kepentingan dan tidak ada kesegeraan. Tetapi malangnya adalah ramai orang yang melakukan aktiviti-akviti ini. Contohnya adalah gossip kosong, bermain permainan yang tidak berfaedah dan sebagainya.

Apa yang terlepas pandang yek? Owh terlupa, quadrant II. Quadrant II adalah quadrant yang penting tetapi tidak berapa segera. Contohnya adalah tugasan, tetapi dateline adalah masih jauh lagi. Kepentingannya adalah sama dengan quadrant I tetapi masa untuk mencapainya adalah panjang dan tidak memerlukan tenaga yang banyak. Yang pastinya adalah cukup tidur berbanding quadrant I yang tidak cukup tidur kerana mengejar dateline. 

Quadrant II adalah perkara yang perlu untuk diutamakan. Ramai orang melupakan soal kepentingan keluarga dan keilmuan demi mencapai kepuasaan memegang duit. Maka ramai daripada keluarga mula bercerai-berai kerana terlampau memikirkan tentang soal duit yang rata-rata menjadi pokok keutamaan pada dunia sekarang. Kalau tidak pun, soal pangkat menjadikan keutamaan.

Saya memandang quadrant II adalah suatu yang perlu untuk diperhalusi bersama. Soal hubungan dengan orang disekeliling, soal pengaturan kerja dan sebagainya. Ramai orang meletakkan sesuatu perkara dalam quadrant I & III disebabkan ingin kelihatan sibuk. Kadang-kadang sesuatu itu merugikan kerana tidak mendapat hasil lebih bermakna dan berkesan. Selalu tidak berpuas hati dengan pencapaian sekarang, tetapi tidak dapat melakukan apa-apa untuk mengubah perkara ini.

Belajarlah untuk membuat kerja esok sekarang. Dan belajarlah untuk meningkatkan kualiti diri yang sedia ada. Soal peningkatan kemampuan diri juga adalah soal Quadrant II juga. Maka saya mengesyorkan kepada anda, First Thing First untuk bacaan anda. Budayakan apa yang dituliskan dan kita semua akan menjadi effective muslim.

Lateral maksima............ tak dapat pergi idt 2...........................

Tiada ulasan: