Sabtu, Ogos 21, 2010

POLITIK ITU KOTOR?


(ini adalah first artikel pasal politik. Ini juga sekadar luahan hati insane bernama fahmi semata-mata. Tiada fakta atau rujukan dimana-mana. Sekadar menambah seri di dalam blog aku ini. Sebarang komentar boleh berkongsi dengan saya. ~ boleh add facebook @ ym aku ~)

“ Politik adalah kotor, politic is dirty, that right?” kata seorang pensyarahku ketika belajar didalam kelas. Pensyarah yang sama yang mengatakan yang aktiviti untuk orang lain adalah tidak sepenting pointer.

Kata-kata beliau menyebabkan aku mengimbau kembali larangan ummi dan abah.

“jangan terlibat dengan politik. Nanti jatuh study tu” ucap abah dengan nada kebimbangan.

“ jangan terlibat dengan politik. Ummi bimbang jadi kambing hitam nanti,” tegas ummi dalam menyebut kata-kata tersebut. Seperti biasa, aku menyambut dingin akan nasihat daripada abah dan ummi.

Kenangan tersebut datang sejurus selepas kata-kata pensyarah tersebut menyebabkan kuliah selepas itu tidak dapat aku tumpu dengan baik. Disebabkan terlampau berfikir ketika itu, aku menjadi kurang tumpuan dan tidak berminat untuk meneruskan apa-apa kuliah selepas itu. Boleh kata, setiap lecture yang hadir pada hari itu bagaikan angin yang lalu. Sedih sangat untuk hari itu.

Seperti biasa, orang yang banyak berfikir mempunyai solusi yang tersendiri. Seringkali orang muda seperti aku membandingkan dengan diri dengan orang tua. Proses biasa dalam menjadi orang dewasa. Cuma perbandingan kadang-kadang tidak adil kerana menilai sesuatu daripada kaca mata sendiri. Penilaian yang tidak mengambil kira sesuatu yang mungkin penting bagi ibu bapa tetapi tidak bagi seorang anak. Lain generasi lain pemikiran.

Setiap nasihat abah ummi mempunyai nilai yang tersendiri. Nilai yang kadang-kadang perlukan penelitian yang tajam untuk difahami anak muda yang masih berjalan akan pemikirannya. Penelitian ini perlukan tindakan yang sesuai untuk menterjemahkan segala nilai yang diungkap oleh pemikiran. Ya Allah, jadilah aku orang yang bertindak.

Berfikir balik tentang nasihat abah ummi menimbulkan persoalan yang baru untukku jawab. Betulkah politik betul-betul kotor untuk kita terlibat? Atau orang yang mengikut perjalanan politik yang membuatkan politik itu kotor? Persoalan ini bermain-main dan berpusing-pusing didalam otak. Mencari jalan keluar yang lebih complete dan terbaik. Apakah mesej yang ingin disampaikan oleh abah dan ummi?

Kita yang mencorakkan politik. Samada politik itu bulat, petak, segitiga, bujur atau bintang adalah ditentukan oleh kita. Kita yang membentuk acuan untuk membentuk politik. Politik adalah non-living thing yang perlukan kita untuk menggerakkannya. Dalam setiap langkah manusia itu adalah politik. Kita melakukan aktiviti semasa dan harian kita adalah politik. Politik untuk kita berinteraksi dan saling mempengaruhi orang disekeliling kita. Contohnya, tawar menawar dalam membeli belah.

Aku diperkenalkan tentang politik pejabat. Politik pejabat yang positif adalah menggunakan segala perkara yang kita ada untuk naik pangkat dan sebagainya. Sebagai contoh, melakukan pekerjaan dengan lebih baik untuk kepentingan syarikat dan juga organisasi. Manakala politik pejabat yang negative pulak melibatkan perkara menghasut, membodek dan memburukkan orang lain untuk kepentingan diri sendiri. Sering kali ramai orang yang terkena tempias dengan politik pejabat.

Mesej yang ingin disampaikan oleh ummi dan abah adalah jelas. Berpolitik boleh. Tetapi jangan kita sendiri yang diacukan oleh politik. Kita adalah pemandu bagi politik. Bukan apa, aku melihat ramai orang disekeliling aku terlampau mengikut acuan politik sehingga mencemarkan prinsip yang ditetapkan oleh islam itu sendiri. Kalau nak tahu boleh cari sendiri. Jangan tanye aku.

Bila satu isu timbul, suasana politik mula terarah kepada isu tersebut. Sedangkan isu yang heboh sebelum ini seolah-olah ditinggalkan begitu sahaja. Scenario politik semasa begitu. Dulu kes altantuya heboh, kemudian senyap sahaja. Timbul pulak kes sebat, pengganas, isu salah laku, penyelewangan dana dan sebagainya. Yang itu menyebabkan aku terasa kesal dengan keadaan politik. Kadang-kadang, politik sekarang akan menyebabkan tindakan kita semakin bodoh jika kita mengikut arus perdana.

Sampai satu masa, kita akan melawan arus politik semasa. Sudah sampai masa, kita sebagai mahasiswa menggunakan pendekatan politik yang lebih rasional untuk memacu politik di Malaysia. Sudah sampai masa, kita keluar menjadi singa bukan lagi sebagai katak yang memanggil hujan. Ubah paradigm. Be proactive. Don’t reactive. Pacu mahasiswa kearah 3rd force voice yang sebenar. Kita adalah mahasiswa. Telus dan berani.

Lateral maksima.................. mahasiswa telus dan berani........................................

3 ulasan:

محمد حذوان بن حميدان berkata...

perkongsian yg mntap..ramai yg mnyalah anggap bahawa politik itu kotor, walhal kita yg mngotorkan politik itu, sirah mmperlihatkan kemurnian politik ISLAM..kembalilaj kpd ISLAM,nescaya dunia akn dpt ditadbir dgn terbaik! (^_^)

Tanpa Nama berkata...

politikk umno aje yg kotor.politik kebangsatan. melawan masuk ISA(Ikut Syaitan Ajar)

Tanpa Nama berkata...

UMNO : Umno Memang Suka Nanya Orang
Kalau ada org yg percaya apa saja pemimpin umno cakap jawapannya BN = BodohNya