Khamis, Ogos 12, 2010

KATAKU TENTANG PARADIGM


Kisah klasik barat yang masyhor menceritakan tentang kehebatan first paradigm terhadap produktiviti manusia. Alkisahnya begini,

Ada tiga orang pekerja yang bekerja membina sebuah bangunan. Datanglah seorang lelaki daripada kampong yang ingin tahu akan pekerjaan yang dilakukan oleh ketiga-tiga orang tersebut. Lalu dia mendekati pekerja yang pertama.

“ apa yang kamu lakukan itu?” Tanya lelaki tersebut.

“ bodoh, kau tak Nampak ke apa yang aku buat ni? Aku sedang membancuh simen” jawab pekerja yang pertama.

Lalu lelaki terbabit beralih kepada pekerja yang kedua dan bertanya soalan yang sama. Jawapan yang diberikan oleh pekerja yang kedua, “ tak Nampak ke. Saya sekarang tengah kerja berat ni.”

Lelaki ini beralih ke pekerja yang ketiga. Jawapan yang menarik diberikan. “ saya sedang melakarkan satu sejarah baru dunia manusia dengan membina bangunan paling hebat” lantas meneruskan kerjanya.

Lelaki itu pun menilai kerja ketiga-tiga pekerja tersebut. Dia mendapati, pekerja yang ketiga mendapat penilaian yang tinggi dari sudut kualiti kerja. Lelaki tersebut menjadikan pekerja tersebut sebagai pekerja contoh.

Lihat Sahabat2. Bagaimana penerapan paradigm yang betul menentukan kualiti kerja yang dilakukan oleh seorang pekerja. Seruan kepada anda, jom ubah paradigm negatif terhadap sesuatu pekerjaan atau sesuatu perkara.

Lateral Maksima.........jom ubah Pemikiran.... magic of thinking big....

Tiada ulasan: