Selasa, Ogos 03, 2010

OPERASI MAKAN


Assalamualaikum.....

“ auntie hari tu jemput ada persatuan dekat UM jugak untuk program kitchen soup” auntie Fatimah, ahli persatuan pertiwi, bercerita kepada ku.

“ apa program kitchen soup tu?” tanyaku.

“ Ohhh. Program memasak tengahari untuk orang yang merempat yang tak ada rumah” jawab auntie Fatimah.

“ yang tak ada rumah? Kenapa auntie?”

“ ala mereka yang tidur diatas alas kotak tepi-tepi kedai tu. Biasa kalau tengok ramai je orang yang seperti itu kat KL ni”

“Ooooo. Meriah lah makcik?”

Pada ketika itu, hati tidak seratus peratus menerima apa yang auntie Fatimah perkatakan tentang orang yang tiada rumah itu. Selepas perbincangan dengan auntie Fatimah, perbualan itu hanya sekadar angin yang segera ingin dilupakan.

Tetapi peluang yang diberikan oleh ustaz yusri tempoh hari untuk turun beroperasi ditengah malam mengundang memori perbualan dengan auntie Fatimah tempoh hari.

Operasi yang berlangsung pukul 12 mlm sehingga subuh ini adalah operasi dengan kerjasama JAWI n Persatuan Ulamak Malaysia. Operasi ini juga turut disertai oleh NGO social yang men ‘sponsor’ kan tajaan makanan. Banyak juga makanan yang disponsor oleh NGO ni. Diangkut oleh 2 buah kereta penuh. Agaklah.

Baru aku tahu betapa ramainya orang yang merempat yang tiada tempat bernama rumah untuk berteduh. Pada malam tu, hujan turun dengan agak lebat sebelum operasi. maka orang yang tidak ada rumah ini berteduh ditempat yang sedikit tersorok. Maka terpaksa kami mencari masyarakat ini untuk di ‘operasi’ kan. Opsss lupa nak bagitau operasi apa yang aku sertai ini. Kan??

Sebenarnya, operasi ini adalah untuk memberi makanan kepada orang yang merempat ini. Bolehlah kalau nak bagi nama OPS MAKAN pun. Memang nak bagi makan kat orang pun. Maka bertebaran kami membawa banyak sekali makanan untuk golongan ini kesekitar KL. Bermula dengan jalan pudu, terus ke jalan masjid india dan masjid jamek. Kemudian ke KL Central dan Brickfield disitu. Kembali ke masjid India sebalah Mydin. Masuk jalan entah apa nama ni pun tak tahu. Yang penting kat KL lah. Sememangnya penat tapi menyeronokkan.

Banyak pengalaman menarik yang aku dapat daripada operasi ini. Kebanyakan mereka ketika kami sampai kat tempat itu, sedang tidur berkelimpangan. Timbul pulak dalam hati rasa kesian kat orang seperti ini. Mana taknye, aku yang selalu tidur dalam selimut ketika jendela terbuka pun masih lagi mengadu sejuk. Ini kan pulak orang yang tak ada apa-apa selimut dengan keadaan yang open air. Ditambah waktu itu selepas hujan. Wah.... sejuk bangat.....

Ada sesetengah tu, menganggap kami macam malaikat. Sudah lama tidak makan. Terus sahaja dia makan makanan yang dihulurkan. Tersentuh hati dengan gelagat mereka. Sampaikan apabila kami berpatah balik ke kereta kami, melalui kawasan yang sama, aku melihat sudah habis dimakan makanan tersebut. Boleh bayangkan betapa laparnya diorang ni.

Kadang-kadang, akibat terlalu takut dengan pegawai operasi kerajaan tempatan, mereka meletakkan keadaan mereka ditahap berjaga-jaga takut tertangkap. Buktinya, apabila aku cuba untuk meletakkan makanan ditepi seorang pakcik tua ini, kakinya terus naik seolah-olah menendang sewaktu bunyi plastic pembungkus berbunyi ditepinya. Nasib baik tak kena tendang. Tapi selepas melihat makanan dan melihat muka orang yang memberi makanan (iaitu aku) maka keadaannya kembali normal.

Bukan sahaja orang tua, malah orang muda pun turut merempat. Apabila berbual dengan seorang brother ini, keadaan brother ini dalam keadaan baik. Baru kami tahu bahawa dia baru sahaja diberhentikan kerja disebabkan kerja projek yang dilakukan olehnya sebelum ini terbengkalai. Dia berjanji kepada kami yang dia akan mencari kerja pada hari isnin nanti.

Banyak lagi peristiwa menarik yang aku lalui sewaktu OPS MAKAN tu. Tapi aku tidak berkesempatan untuk menceritakan secara detail dalam post kali ini. Secara ringkasnya, kami terpaksa berbalah dengan pekerja warga asing dan pekerja malam semata-mata untuk mempertahankan hak orang yang merempat ini. Almaklumlah, hak orang bukan hak kita sendiri.

Operasi itu berakhir pada pukul 4 pagi. Wah terlampau lewat ni. Tapi at least dapat sesuatu berguna. Bukan senang untuk berjumpa dengan mereka ini. Merasai pertama kali berjumpa dan bercakap dengan mereka. Aku mengharapkan semakin ramai student UM yang join operasi ini yang akan datang. Fahmi akan cuba untuk menyebarkan aktiviti yang sangat seronok kepada semua warga UM. Siapa yang nak join, jom ikuti Akademi Muslim Profesional (AMP) yang dihandle oleh aku. Selepas ni, banyak lagi ops yang kita akan lalui lepas ini. Insyaallah.............

Lateral Maksima.......................... aku seorang die.................................................

Tiada ulasan: