Khamis, Oktober 01, 2009

CERITA RAYA



Assalamualaikum warahmatullah...........

Alhamdulillah, sekarang kita berada difasa kemenangan yakni syawal. Bagiku, kita bukan menang dikala ini dan sebenarnya kita tidak layak sebenarnya untuk menyambut syawal disebabkan islam dan khalifah tidak berada ditempatnya selepas kejatuhannya tahun 1924M. Syawal bagiku adalah simbolik kemenangan umat islam pada zaman rasulullah yang ketika itu, beberapa siri peperangan berlaku pada bulan Ramadhan dan selayaknya mereka menyambut bulan syawal dengan penuh kesyukuran seperti mana disebut-sebut dan dilaung-laung dalam takbir hari raya.

Walaupun bagiku, raya kali ini adalah hambar dan tidak ada serinya, dengan lambakan hiburan di kaca televisyen (menyambut kemenangan syawal dengan maksiat, astaghfirullah) yang menyiarkan cerita hantu pada hari raya (peliknya) dan lambakan cerita-cerita artis seperti siti dan sebagainya menyebabkan roh syawal itu tidak terkesan dihati-hati umat islam sekarang.

Dalam kehambaran yang ku rasai pada hari raya, aku sempat untuk melawat sahabat sesekolah dahulu. Bertanya khabar, bercerita zaman sekolah dahulu dan sebagainya kehambaran hari raya kali sedikit terubat. Ialah, nk melawat sanak saudara, kereta pun dah tak muatkan. Tak pe lah. Nak suruh murah rezeki beli kereta lah tu.

Dalam tak berkesempatan pun, dapat juga lah aku beraya rumah kawan-kawan yg dekat-dekat kampung atuk aku ni. Tapi aku takde gambar nak letak dalam blog ni. Maklum lah takde kamera.

Dikesempatan ni, aku nak mengumpat tentang dua org kawan aku ni. Aku berkesempatan bertemu dengan salah seorang sahaje. Sorang lagi takde kat rumah mase aku hampir sampai kat rumah dia. Almaklum lah nak datang tak bagi tau kan....

Bertandang kerumah hafiz bagai bertandang kerumah orang baru berpindah rumah baru. Tiada perabot diruang tamu. Juga tiada tv yang sentiasa memancing minat ku untuk menonton. Hanya yang ada diruang tamu itu adalah sofa dan meja yang kecil. Itu sahaja diruang tamunya. Sedangkan rumahnya telah diduduki sehingga menjangkau 7 tahun lamanya.

Pabila aku smpai, semua adik-adik yang perempuan kesemua berpindah ke ruangan dapur dibelakang yang dipisahkan dengan tabir berwarna biru. Dan semua adik-adik lelakinya kesemua berada diruang tamu melayanku makan dan berbual. Mereka sememangnya cukup ramah dengan ku sama seperti ketika aku bertandang ke rumah mereka waktu kecil-kecil dahulu.

Yang menarik tentang keluarga ini adalah kopiah sentiasa terlekat dikepala adik beradik lelakinya dan purdah menjadi perhiasan bagi adikberadik perempuannya. Dan kesemua adik beradik lelaki termasuk hafiz belajar dipondok pengajian terdekat di mudirnya dikenali sebagai ustaz ali. Secara zahirnya, hafiz dan adik-adiknya terlihat kematangan dalam bercakap dan adab melayan tetamu sehingga diriku terasa agak selesa dengan mereka.

Berborak hampir sejam, aku meminta izin untuk pulang bagi menziarahi kawan-kawan yang lain. Mereka menitipkan sedikit ‘kacang raya’ buatku. Terasa kezuhudan keluarga ini ketika itu. Semoga keluarga itu akan terus seperti itu bagi menjadi contoh kepada keluarga yang lain disekeliling mereka. Moga doakan.

Seorang kawanku yang lain itu aku kunjunginya ketika beberapa tahun lepas. Sewaktu aku melawatnya dirumahnya, dia baru sahaja pulang dari beraya dengan kawan-kawannya. Seperti mana family moden yang lain, ruang tamunya mempunyai tv, set karaoke, meja makan, sofa dan mejanya, dan beberapa hiasan dinding.

Keluarga yang cukup moden, keluarga perempuannya tidak bertudung ketika berada dirumah walaupun ketika tetamu yang mahram berkunjung. Bercakap dengan tidak berlapik dan sebagainya membuatkan aku sedikit malu dengan keluarga ini. cukup untuk membuatku tidak selesa ketika berada didalam rumah mereka.

Cukuplah sekadar itu untuk aku mencerita tentang kedua keluarga ini. kalau andalah, mana satu menjadi pilihan hati? Keluarga diatas or dibawah? Sebenarnya kedua-dua keluarga ini mempunyai satu persamaan iaitu bapa mereka bekerja dipelantar minyak dipantai terengganu dan ibu mereka tidak bekerja. Bermakna pendapatan mereka adalah lebih kurang sama sahaja.

So, ape yang membezakan mereka? Yup tepat sekali, didikan mak ayah mereka terhadap anak-anak mereka. Betul tak?? Keluarga hafiz sgt cantik cara didikannya. Setiap anak lelakinya diwajibkan sembahyang disurau terdekat dan anak perempuannya diwajibkan sembahyang jemaah dirumah mereka. Didikan mereka agak sempoi tetapi penjagaan amalan yang agak ketat. Sempoi disini bermaksud, seperti mana keluarga yg lain, mempunyai kehendak dan keperluan yg tersendiri seperti handphone, laptop dan sebgainya untuk anak-anak mereka. Kiranya keluarga ni uptodate lah jugak dengan kemudahan internet tapi kawalannya yg ketat.

Berbanding keluarga sorang lagi jugak uptodate tetapi tanpa kawalan dan amalan yg tidak terjaga. Dimanjakan dengan wang ringgit tanpa ketegasan menyebabkan “roh rumah” terasa hilang daripada kerasaan diri mereka. Betapa kenikmatan tersebut tidak dirasai dirumah ini.

Kenapa aku menceritakan semua ini. aku nak bagitau bahawa pendidikan untuk anak-anak sejak dari rumah itu adalah sgt penting dan sering sekali masyarakat kita abaikan tentang pendidikan roh. Masyarakat sekarng mementingkan pendidikan akal semata-mata menyebabkan anak-anak ini senang hati didengari akan kejayaan mereka, tapi tidak cantik dimata melihatnya.

Ha...kepada senior yang akan kahwin ingatlah cerita diatas sebagai iktibar untuk anda. Dan kepada Fahmi Suhaimi yg akan mendirikan rumahtangga, selamatlah dan moga dipanjang rezeki sehingga diakhirat nanti...

Tiada ulasan: