Selasa, Oktober 06, 2009

AKU TAK MATURE............


Salam ceria.

Sebenarnya banyak idea nk saya smpaikan. Tapi kehilngn mood dan kelelahan dlm menjalani pembelajaran, meting dan sebgainye menyebabkan saya jarang untuk untuk berblogger.

Saya cukup segan dengan semua org sebenarnya. Kerja banyak sangat tertangguh dan kadang-kadang terpaksa orang lain yg ambik alih. Saya cukup segan dengan orang dalam PERMATA, disebabkan komitmen yg tidak seratus peratus. Saya jugak sebenarnya sangat segan dengan ajk Ihram. Mereka sangat bertungkus-lumus dalam menjayakan aktiviti dibulan puasa dan dalam mase yg sama, saya ditugaskan untuk memantau segala perancangan mereka. Tetapi saya tidak dapat memantau kesemuanya malah kadang-kadang mereka dimarah sedangkan saya mengetahui perkara itu memang salah.

Saya segan sebenarnya dengan ajk JKP tarbiyah dan kepimpinan PMIUM. Ye lah. Saya kadang tidak sempat untuk follow up kuliah Ilmu, kuliah maghrib yang dilaksanakan dan beberapa program untuk kemantapan kefahaman islam yang baik dikalangan warga kampus. Saya juga segan dengan teammate saya dlm kumpulan waste management dan biology monitoring kerana dorang yang banyak ambik alih kerja yang tidak dapat saya siapkan.

Betapa dalam saya meletak keutamaan, saya menjadi pening kerana kesemuanye sangat penting bagi saya malah ijtihad saya ketika itu juga menyebabkn ramai orang yang mempersoalkannya lebih-lebih lagi melibatkan ramai orang dalam ijtihad saya itu.

Sekembalinya saya untuk mengatur gerak kerja serta penyusunan yang lebih baik berdasarkan buku 360 degree leadership, adelah desas-desus yang saya macam budak-budak, tidak mature dan sangat banyak main-main dalam membuat kerja. Bukan setakat kawan-kawan,sahabat dan orang yang berada disekeliling saya sahaja yang berkata seperti itu, malahan ahli keluarga sendiri pun mengucapkan seperti itu. Adussss...

Sedang saya membaca balik buku 360 degree tersebut, saya tersenyum disebabkan penulis membicarakan maksud mature yang sebenarnya. Didalam buku tersebut, sir John Maxwell menyebut bahawa mature itu kesanggupan seseorang itu mengambil tanggungjawab didepan mata bukan orang yang melepaskan tanggungjawab yang ada dan mencari tanggungjawab yang belum pasti berada di dalam genggaman.

“kematangan itu bukan datang dengan umur yang berlalu. Tetapi kematangan itu adalah penerimaan tentang tanggungjawab.”

Sememangnya, kata penulis, kematangan itu adalah cara menghadapi tanggungjawab dan memandang tanggungjawab dengan pandangan yang lebih kehadapan. Sesungguhnya, tanggungjawab itu akan disertakan dengan keletihan agar menjadikan perkara dapat dilaksanakan dengan lebih baik dan cemerlang. Kerana, kata penulis, keletihan itu adalah semakan kepada apa yang telah dilaksanakan untuk melahirkan perancangan yang lebih jitu lagi.
Lateral maksima pun nak belajar menjadi orang yang lebih bertanggungjawablah macam tu..........

2 ulasan:

moja mojako berkata...

untuk mendapat tips mengurus masa dengn baik.. sila layari :
http://hafizfirdaus.com/ebook/Risalah-6/tajuk6.htm

rojak buah berkata...

kematangn datang dengan pelbagai cara..datang dengan pembacaan...ia juga datang dengan pengalaman hidup...

kematangan sebenar ialah bila kita bersahabat dengan mereka yng soleh dan mendengar kuliah dari ulama...dari situ kita peroleh kematangan...

man jadda wajada....