Isnin, Mac 23, 2009

SIAPA AKU????!!!!!!


Suatu hari terlampau, abang zulkamal bertanya kepada ku, apa kelebihan ku yg blh disumbangkan dlm sesebuah organisasi atau masyarakat. Pada ketika itu, aku termangu2 dan berteka teki, apa kelebihan ku ek. Aku selama ini tidak pernah memikirkan tentang kelebihan yg aku miliki walaupun pernah ditanya dlm borang kaji selidik kaunseling sewaktu zaman remaja dahulu.

Ketika itu, jwabnya mudah je ketika itu. Blank ataupun ‘ – ‘ sahaja ketika itu. Dan aku isi beberapa siri kelemahanku dlm kertas tersebut. Berbalik kepada soalan asal, apa kelebihan aku ek. Pening pening. Pening pening lalat, gajah, kucing dan lain2.

Aku tengok orang lain, apa kelebihan mereka. Si moja tu petah je berkata2 mcm lokomotif. Bermakna kepala lokomotif sntiasa asap2 hitam idea yg mengndungi bhn kimia yg mampu mengkucar kacir persekitaran sejagat dan menerobos langit dan juga awan bagi membina hujan bahan kimia agar orang kejauhan pun dpt menikmati kehebatan tempias yg menghakis dan mengkikis.

Aku tengok sahabat aku si piin. Ckp optimis jika berckp tntang blai islamnya. Hav dream tuk menguasai blai islamnya. Melakar sbuah laluan dakwah dan mwarnai sdkt bgnn kolejnya tu dgn cebisan kertas membakar hatiku. Walaupun kdg2 kdtgnnya sdkt menghiris jiwa yg lembut dek bidasn nya yg pedas lagi kawwww.

Ku tengok plak sorang ni yg sma nama dgn ku. Orangnya brjiwa kntal walupun akademik nya tak seindah orang lain. Bercita2 mmbawa dimensi baru dunia dkwah dan tarbiah dgn pndgn yg kdg kontra dan mlemaskan minda mncari formula memahami apa yg dismpaikan. Kata2 yg tjam yg sarat dgn idea yg psti satu idea yg sntiasa baru. Aku ckp kagum.

Mlihat kelibat orang berbaju batik biru waktu AGM 09 baru2 ni. Komentarnya tercalit dimahasiswakini.com tntang hep. Kmampuan mengemudi AGM seusia dia ckp mengkagumi aku. Bkn memuji berlebihan tapi hakikt yg blh mmberi ucpn tnpa mgkut teks sperti diwar2kn dlm AGM tu mungkin mmberi point yg lebih dlm ruangan kelebihannya. Seolah2 dia bkn insan yg aku knali swktu ktk dahulu.

Dan sahabat2 ku yg seangkatan. Ada yg mampu mmcari mklumat yg trbaik sperti sharp. Ada jugak shabatku yg sntiasa optimis dgn kerja yg dilakukannya seolah2 stiap kerja mampu dilakukan dgn cmerlang ala2 james bond. Ada jgk yg mmpu mmbuka konsultan sndiri dan berpusing di stiap curuk lpangan di NS kukira tidak mmpu dilakukan ku. Front line demontrasi dan brckp di speaking corner jugk menjadi kelebihan bg stiap orang yg berani mnonjol bercakap.

Jadi, apa kelebihan ku yg mampu aku tonjolkan utuk move lebih jauh tuk islam dan agama Allah ni. Nk suh aku berdemontrasi, mmg aku paling tak suka demo2 ni. Dialog aku dgn abg zulkamal tu diteruskan dgn aku bertnya contoh yg dimaksudkan. Dia mnjawab cthnya puntual dgn masa. Em, ssh nk jwab. Kalu puntual masa ni waktu remaja dahulu blh lah. 10 mnt awal dah smpai. Prinsip biar kita menunggu dan bkn org lain menunggu mnjadi tongkat hidup ku time tu. Skrang tak lagi, bagiku terlewat 15 – 20 mnt tu dh kira biasa buatku.

Dulu bercita2 sperti conan edogawa, watak komik. Tapi tak mungkin dpt character yg perfect sperti dlm komik. Memang aku gila komik dulu.

Emmmmmm. Argh apa kelebihan aku ek. Kalu bertanya emak dan ayah apa respon dorang ek. Try lah dulu. Korang pun kalu ada idea bagi tau lah aku cpt2. aku nk fokus kpd kelebihan terus ni. Tlg ye. Plezzzz.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

salam....kelebihan saudara fahmi adalah saudara ada bakat MENYANYI.....=)