Isnin, Mac 30, 2009

MAKSIAT DALAM FESENI


Assalamualaikum.
Feseni nasyid baru2 ni menambah lagi satu episod duka aku lagi. Bukan disebabkan oleh kekalahan sahaja, tapi penyalahgunaan nasyid itu sendiri. Dan ada juga perkara2 lain yg aku begitu sangsi menyebabkan aku begitu sedih. Walaupun begitu, aku merakam berbanyak terima kasih kepada team nasyid aku n pihak yg terlibat dlm menjayakan team nasyid aku ni.

1. Episod kekalahan bermula apabila aku terlepas turn team aku utk test staging pada pagi hari pertandingan. Mungkin lah aku tersilap atau mungkin orang lain yg silap. Yg penting itu sume adalah kesilapan yg aku sndri tak kan buat nanti.

2. Aku pulak tidak melantik teknikal daripada awal lagi. Mungkin tak de orang yg nak explain kat aku tentang kepentingan teknikal disini. Menyebabkan aku sndiri pun terpaku disebabkan oleh kesilpan teknikal menyebabkan team kitaorang kalah. Lighting, PA system dan sebagainya gagal aku titik beratkan dlm aku punya team.

3. Jadual latihan yg aku buat tidak diikuti oleh semua orang. Dan juga masalah disiplin oleh ahli nasyid sndiri yg memperlekehkan sgala tindakan dan keputusan aku sbgai ketua nasyid. Sedih pun ada. Tapi bila dah senior tidak menghormati aku sbgai ketua nasyid menyebabkan aku telah menjangkakan kekalahan ini sume.

4. Selepas ini mungkin akan memulakan nasyid lebih awal dan menyertai sbarapa byk pertandingan yg boleh. Mungkin bergantung kpd kewangan yg ada. Kesilpan yg bukan kesilapan adalah kami bergantung kpd lagu smata2 dan tidak mempunyai jurulatih yg mampu memandu kami dlm nayid ini. Mungkin dah ada calonnya.

5. Teringat tentang nasihat Bro tu yg selalu mengingati kami. 1st, dia nasihat kami agar berniat dakwah, bukan berniat tuk bertanding. Nasyid adalah bidang dakwah yg diselewengkan oleh kebanyakan orang. 2nd, berada diatas pentas memerlukan mimik muka yg cool dan senyuman serta tenang. Jika berlaku apa2 dpt ditangani dgn tenang. 3rd, yakin pada diri sendiri. Buat ikut ijtihad kita sndiri. Mungkin salah mungkin betul. Betul atau slah menjadi kita berpengalaman dan bersedia menanggung risiko dlm setiap tindakan kita.

6. Mungkin yg terakhir. Aku juga marah kepada kumpulan nasyid kolej lain. Aku membwa misi dakwah aku sndiri. Dan aku juga nak menang bagi melengkap misi ini. Sebab apa aku nak menang tuk misi ni, disebabkan aku nak pasukan lain tahu, bahawa kumpulan lelaki semata2 mampu mencabar group lain yg campuran lelaki dan perempuan. Aku nak bagi tau dorang sume adalah suara perempuan adalah aurat walaupun niat adalah baik iaitu tuk berdakwah. Aku juga nak bagitau dorang bahwa perempuan yg melunakkan suara tuk perhatian juri adalah haram. Yang tu aku nak tegaskan disini. Tapi kami gagal tuk berada dlm kedudukan lebih baik.

7. Aku juga kecewa terutama kolej yg mempunyai pelajar AI sperti kolej 10 disebabkan menghantar kumpulan campuran. Walaupun dlm pemilihan kolej aku terdapat nama perempuan dan ketika itu aku seolah2 tidak mempunyai pilihan tuk peserta malainkan aku mendapat peserta perempuan, tapi aku rela tidak memilih mereka menjadi anggota aku kerana aku menganggap islam lebih mulia daripada nasyid. Dan nasyid ini adalah alat sampingan sahaja tuk berdakwah. Mereka seolah menghina ilmu yg mereka belajar di API dan membuang ilmu tersebut itu semata2 tuk bernasyid feseni. Masyaallah. Satu perhinaan bagi aku seumpama meletak kepada babi dlm masjid.

8. menjaga ikhtilat juga adalh perkara yg dituntut dlam islam sndiri. Penonton juga tidak diasingkan ketika nasyid berlangsung sedangkan niat kami ketika itu adalah tuk berdakwah.

9. aku harap korang jelas apa yg aku smpai kan. Dan kepada reader yg juga adlah penasyid dlm negara ni, tak kira lah dimana jua, kembalikan keizzahan islam dlm nasyid. Aku bkn YB, aku juga bukan PM, aku juga bukan otai dlm nasyid, tapi aku sbgai orang islam yg faham tentang sume ini aku mengharapkan suatu ketika nasyid menjadi medan dakwah yg sebetulnya. Salam.

Tiada ulasan: