Selasa, Mac 17, 2009

PPSMI: SEBUAH MAKNA


Assalamualaikum. Bertemu lagi kita dlam blog aku ni. Korang sume rase ak ni orang yg macam mane. Sebab aku tanya kerana ad sorang awek tu yg aku nak tacle tanya aku pasal ppsmi. Terkotang kating lah aku hendak memahamkan dia ni. Sekali aku bagitau kat dia, aku nak jawab pakai ym sebab aku tak nak habiskan kredit melayan soalan yg panjang penerangan nya. Jadi aku pun menganalisa apa pemikiran dia ketika ni. Aku merasakan bahawa dia telah dipasakkan dan terhutang budi kepada kerajaan kerana membenarkan dia belajar ke foundation ke luar negara. Aku doakan si dia akan fly jugak ke australia katanya.

Sume orang tertumpu kepada ppsmi minggu lps. Kira ni aku terlewat tuk menyentuh tentang ppsmi. Tapi tak pe, isu ppsmi bkn isu yg bersifat gempa bumi tapi isu yg bersifat ombak. Sntiasa melanda pntai disebabkan perkara itu perkara yg berulang. Kita bawak agenda yg sama mcm ombak malah adakala hebat adakala kecik je ombak tu.

Berbalik kepada penbincangan kami itu, si dia ni bertanya knp mahasiswa masih lagi argue kpd isu ppsmi sdgkan sudah dianggap selesai. Lagi soalan, knp msh lagi nk argue sdgkan kajian telah dibuat. Lagi, dia mempersoalkan kenapa kita tidak argue tntg penggunaan bahasa inggeris dlm penggubalan undang2 dan juga penggunaan bahasa rojak dlm filem dan sebgainya. Lagi satu, knp isu bahasa yg diungkitkan, bukan ke bhs inggeris adalah bahasa ilmu.

Adus nk jawab susah jugak byk2 ni. Aku pun jwb lah satu, dgn penuh ketidaktertibannya dlm menyusun ayat dan sbgainya. Last sekali dia senyap dgn agak lama dan kemudian sign out. Moga si dia ni beroleh ilham oleh Allah diatas penbincangan kami.

Post kali ni, nak bincang ppsmi, tapi dlm konteks sejarah bahasa itu sendiri. Mungkin diri ku ni tidak berapa elok dlm penyusunan ayat. Kerana idea yg byk tapi lubang kecik menyebabkan yg keluar adalah yg bercampr dn tidak tersusun dgn baik. Aku cuba dari sirah nabi.

Kita bermula dgn penurunan kitab. Kitab2 sbelum Al Quran telah diturunkan dlm bahasa kaum target atau bangsa nabi itu sendiri. AQ pula diturunkan dlm bahasa arab Quraisy kerana nabi berketurunan arab Qurasiy. Bhs arab ditutur dikebanyakn orang ketika itu ditanah arab. Malah nabi menyampaikan ajarannya islam dlm bhs ibunda baginda. Segala ilmu diturunkan dlm bhs arab. Kerana apa, nabi cuba mamahamkan sahabat baginda terlebih dahulu dengan bahasa arab Quraisy. Tengok lah teladan kita menggunakan bahasa tempatan utk memahamkan orang.

Diceritakan bahwa Saidina Umar Al-Khattab menguasai lebih 40 bahasa. Inilah apa yg digambarkan basic dakwah yg utama.

Ketika zaman empayar khalifah gemilang, cendiakawan islam mentafsir dan menterjemahan karya dari kerajaan rom dan parsi kedlam bahsa tempatan ketika itu. Ini menyebabkan budaya ilmu semakin subur ketika itu. Bahasa tempatan penting dalam medium menyampaikan ilmu kpd stiap muslim pada ketika itu. Ini diteruskan oleh kerajaan islam seterusnya. Makin lama makin berkembang dan makin hebat penyebaran ilmunya. Orang eropah ketika itu terpaksa belajar bahsa tempatan tuk mendapat ilmu terbabit.

Ketika zaman kebangkitan eropah pulak, mereka menghantar orang2 mereka utk menuntut ilmu. Ssampai mereka ketanah air mereka, mereka mentafsir dan menterjemah bahan2 dan ilmu mereka dpt ketika menuntut di empayar khalifah islam. tengok dengan jelas bahawa mereka menggunakan bahasa mereka sendiri dlm penyebaran ilmu. Bukan bahasa empyar islam ketika itu. Malah bukan bahasa parsi atau rom digunakan ketika menyampai ilmu ketika empayar islam, tapi bahasa tempatan..

Oleh itu, sudah jelas lagi bersuluh bahawa empayar hebat sebelum ini dan amerika sendiri menggunakan bahasa mereka sendiri utk pembelajaran ilmu. Bukankah petunjuk bahawa penting menggunakan bahawa tempatan tuk menyampai ilmu.

Sepatutnya, ppsmi dimansuhkan dan ditukar balik kepada asal. Walaupun begitu, pertuturan dlm bahasa inggers pun jangan dilupakan kerana kebolehan dlm memahami bahasa lain merupakan satu bonus kpd para daie sekalian.

Hidup bahsa melayu. Hapuskan ppsmi. Belajar Bahasa Inggeris dgn sebaiknya. Ok?

Tiada ulasan: