Jumaat, November 14, 2008

RAMADHAN DAN 'TARBIYAH SEGERA'


Assalamualaikum.

Hari ini aku dah habis exam. Paper paling last hari ini lah. Hari jumaat. Macam mane sahabat2. mesti korang dengki dgn gue kan. Tapi walau macam mane sekalipun, exam tuk sem ni dh hbs. Aku takut gile ni. Tapi buat muke cool sudah. Aku takut nk tgk result sat nanti. Takut wooooo. Tapi doa2 jelah. Moga2 lepas 3.5. mane lah tau. Hehehe.

Hari ini nak mengemukakan satu soalan cepu emas bernilai 50 ribu p******k. Hehehe. Tapi korang kene jgk jwb sebab aku yg tanye. Adakah Ramadhan adalh bulan untuk tarbiyah segera. Ala, mcm AF melahirkan artis mee segera. Itulah persoalannye. Sape dpt jwb, angkat rambut.

Sebab ape aku tanye mcm tu. Sebabnye adlah:
1. pada bulan ramadhan, satu AQ sebulan. Tiap2 malam ade tadarus. Tapi bulan2 yg lain sehelai seminggu pun payah.
2. pada bulan ramadhan, surau penuh smpai belakang time isyak, tapi bulan lain satu saff pun susah nk penuh.
3. bila melibatkan percakapan dlam bulan ramadhan, mesti ade org ucapkan “jgn menipu, menipu dlm bulan puasa tak baik tau.” Tapi tika tipu bulan lain takde pulak org sebut mcm tu.
4. bila masuk bulan ramadhan, byk nye jemputan berbuka sahur utk rumah ank2 yatim dan kebajikan. Siap panggil artis utk menyambut sama hari berbuka puasa. Artis pun ramai yg turun tuk memberi sumbgan kepada anak yatim, org tua dan sebgainya. Pak menteri dgn bini pak menteri termasuk YB-YB berduyung2 turun padang. Msk paper, artis ni berbuka puasa dgn rumah ank yatim ini. Pak menteri berbuka puasa dgn rumah anak yatim tu. Tapi bulan lain, takde pulak artis pergi kerumah ank yatim itu dan ini termasuk pak menteri dan sebagainya.
5. sebelum berbuka puasa, sume org menadah tangan mengaminkan doa waktu berbuka. Tapi, bulan lain, nmpak je makann terus tibai, terlupa nk bace doa.
6. dan byk lgi lah. Tak mampulah aku nk sebut kat sini.

Persoalan ini, aku tak mau jawab, sebab persoalan ini bukan aku yg kene jwb. Ni ditujukan khas kepada sahabat2 dan juga diri aku sendiri jugk. Adakah perkataan “tarbiyah segera” boleh digunakan disini dan dimana. Minta sahabat2 fikirkan lebih mendalam tentang perkara ini. Semoga sahabat semua adlah dlm golongan berfikir dan sentiasa berfikir. Pemikiran yg tajam dalam sesuatu perkara. Wassalam.

Tiada ulasan: