Ahad, November 09, 2008

HANYALAH SATU

“Betul atau tidak?” Jerit Mat Sabu kpd penyokongnye
“beeeeettttttuuuuuullllllll”jawab penyokong beberapa ramai.

Maka bermulalah perjalanan hidupku

Pasal ape tulis dialog diatas ye. Biar jelah. Dah tulis nk buat mcm mane.
Post kali ini nk bicara tntg “hanyalah satu”. Ini bkn bicara tentang Allah yg esa ataupun politik zaman skrang, tapi pilihan jalan hidup yg ade hikmah disebaliknya.

Entah knp, sejak menjejakkan kaki ke universiti Malaya yg tercinta ini, aku slalu memikirkan tntang hikmah kejadian diatas diri ku. Dalam aku berfikir itu juga, kadang2 aku terjumpa sifat2 baik buruk aku dulu dan skrang. Rupanye ya Allah, byk hikmah kegembiraan dan tangisan spanjang hidup aku ini yg aku tak tau. Jadi sahabat2, kdg2 kita perlu menjeling kebelkang utk mengkaji hikmah peristiwa yg kita alami. Blh sume fikir skrang dalam masa 10 minit lbh kurang sblum tidur. Selaras dgn tema blog aku yg menganjurkan manusia berfikir.

Dalam masa antum brfikir, aku cerita sikit hikmah yg Allah swt berikan kpd ku. Pertama, ketika aku dlm lingkungan UPSR, waktu itu, akulah org yg slalu bgn ketika mnjawab soalan test andainye pandangn guru itu kurasa slah. Malah ada ketikanye aku slah juga. Tapi waktu itu, aku org yg slalu berdiri bertanye mcm soalan. Kiranye akulah org yg plg bijok time tu.


Sukarnye perjalanan hidup; bagaimanapun FIKIR itulah ubat nye. Betulkan

Tapi pabila aku mndpat 4A1B, aku menangis bila mlihat shbt aku sume dh pergi ke SBP, MRSM, dan skolah lain lebih baik. Tapi aku hanya ade satu pilihan iaitu skolah mengah kat kg aku. Tapi itulah hikmahnye. Disitu aku merasa perkataan sibuk seawal aku form 1. juga merasa situasi brgaduh dan merasa kene penumbuk dan terajang org sbb tak puas hati. Tapi itulah hakikat apabila memegang byk jwtan tika berskolah dulu.

PMR aku hanya 7A 1B 1C. tika itu aku tak mengis sbb aku solah2 menjgka keadaan seumpama ini. Aku sibuk untuk mengisi borg kemasukan keskolah yg lbh baik lagi. Minta itu ini, hntar borang itu ini, tapi sume tak dpt kecuali satu iaitu KOSPINT. Borg ke kospint bkn aku yg isi tapi bapak aku, die syp mengisi borg ini utk aku. Waktu tu sdih takdpt pergi MRSM dan tika itu, tak mau ke kospint sbb skolah agama time tu. Kiranye dulu aku secular jugk lah dulu. Hehehe. Tapi lepas mak bapak aku pujuk, aku pergi jgk. Rupanye baik jugk aku ye. Itulah “hanyalah satu” skolah bg aku time tu.

Sampai di kospint, itulah tempat mula2 aku belajr mcm2 perkara. Disitulah pd awalnye aku brgaduh dgn batch sndiri sbb dorang tak puas hati dgn prkara yg bagi aku remeh temeh iaitu baik dgn cikgu dan suka dtg awal ke kelas. Aku pelik gila time tu, psl ni pon nk gaduh dgn aku ke. Tak faham betullah budak2 ni. Tapi begitu, akhir skali brdamai jgk. Tak tau mcm mane. Tapi disitulah aku bertatih mnjadi boss (walaupun lower form dh jadi mcm boss. Ketua pengawas) iaitu memegang portfolio musabaqah dan badan beruniform. Jadi exco aku. Naib exco aku pulok, comel dan rajin pulok. Bgs nye. Mcm tulah aku berfikir tntg naib exco aku time tu. Hehehe

Disitulah aku mula pgg byk jawatan; 9 jwtn. Aku mula belajr tntag bahagi mase walupon tak berape baik, dgn jadual kelas sehingga 1 pagi (waktu tu, jdual kelas hanye smpai pkl dua ptg je, kelas tambahan yg sampai mlm) hingga time tu aku dh memonteng( walaupun lower form dh start dh ponteng kelas tp secara sah) dan tak siap kerja sekolah. Ada ketika kene denda dgn cikgu dan sebgai nye. Kesian kat aku. Tapi mcm tulah aku ditarbiyah mjadi org yg paling sibuk. Tapi dlm 9 jwtn, mampu betul2 pgg hanye 7 saje yg lain naib pengerusi yg buat. Hehehehe.

Time tu aku kene cover yg bahagian kerohanian sbb exco time tu mcm bingung je. Aku dgn baik hati dan sopan santun sudi menolonglah utk pengurusan mereka. Hebat juga aku time tu ye. Tapi ad satu nk cite. Ini perkara buruk yg aku buat dululah. Buat peringatan buat sume. Aku pernah tgk sekejap video ‘blue’ tapi 10 saat je drpd video tu tapi effect die cukup kuat shingga tak dapat jawab paper PQS keesokannye!!!!!! Bila fikir balik, menyesal jugak aku terima ajakn kwn aku ni. kate ade video nk tnjk kat aku dlm hp die. Aku pergi tgk, 10 saat sdh membuatkan aku terseksa menjwb PQS. Nk kluar hds @ ayat Quran, kluar gambaran itu. Mcm nak nangis je time tu. Sbb tulah bila org tanye A2 ape, aku jwb PQS org kutuk aku. Kurang asam betullah budak2 ni.

Tiba nk msk pra universiti, minta matriks tak dpt, tanye form 6 takde name sehingga lah dpt PASUM. Itulah “hanyalah satu” pilihan yg aku ade time tu hingga aku menjejak kaki ke universiti Malaya. Itulah serba sedikit sejarah hidup aku, dan serba sedikit yg korang blh ambik pengajaran drpd cite aku diatas. Mintalah shabat2 komen pe2 je tntg cite diatas. Ok? Kalu cite kat pasum, aku cite laen kali lah pulak ye. Sampai stkt ni dulu lah perkongsian kita. Mugkin post yg lain aku post personaliti bulan julai. Eh same dgn bln aku lahir.

Tiada ulasan: