Rabu, September 17, 2008

BAHAYA MARAH!!!!!!?????

Hadis Nabi Saw, “jika hendak marah, maka carilah 70 sebab untuk marah, jika dapat dicari maka cari lagi 70 sebab untuk marah.” Hadis sahih.

Rasulullah adalah orang yang paling penyabar antara kita dan oleh sebab itu, maka Rasulullah digelar nabi ulul azmi yang diberikan kepada rasul yang menerima tentangan hebat dari kaumnya. Inilah kelebihan rasulullah dalam berdakwah kepada kaumnya. Sifat sabar dan tidak panas baran rasulullah berjaya melembutkan dan menarik hati orang lain untuk menerima Islam.

Kisah Rasulullah yang pergi berdakwah ke bumi Thaif menjadi bukti bahawa nabi adalah orang yang sangat penyabar. Walaupun ditentang hebat oleh penduduk bumi Thaif sehingga dikatakan berkocak darah dalam kasut rasulullah, dan ditawar oleh malaikat Jibril as untuk menghapuskan penduduk bumi Thaif. Rasulullah saw menolak tawaran malaikat Jibril as itu, malah berdoa kepada Allah agar dilahirkan dari kalangan penduduk bumi Thaif pejuang Allah dan alim ulamak yang berpegang kuat terhadap islam. Berkat kesabaran Nabi saw yang tinggi dan doa baginda, ramai ilmuwan dan alim ulama dari Thaif dan mereka sangat berpegang kepada ajaran islam yang suci ini.

MARAH ITU API

Sewaktu IM kecil dulu selalu mak IM menasihat IM agar mengambil wudhuk ketika sedang marah dan mengucap istighfar banyak kepada Allah. “ sebab ape kene ambil air sembahyang mase maroh, kalu tak payoh ambik takpe dok?” tanye IM tika itu.

Mak IM membalas” marah ini daripada syaitan. Tika kita maroh, ramai syaitan bergayut di sekeliling badan kita, jadi untuk menghilangkannya, kene ambik air semayang lah!”

Aku waktu kurang mengerti ape yang Mak IM cakapkan itu. Tapi sekarng baru diketahui bahwa marah itu sifatnya adalah panas, panas sinonim dengan api. Syaitan daripada api, maka sudah layak untuk berwudhuk kerana sifat air adlah sejuk dan ianya berlawanan dengan sifat api yang panas.

MENGENAL ORANG LAIN DENGAN SIFAT MARAH

Orang lain dapat mengenali diri kita dengan hanya sifat marah kita. Orang yang hebat adalah dapat mengawal kemarahannya. Contohnya, seseorang yang hendak mengetahui setakat mana ketahanannya untuk makan makanan pedas, maka diletaknya cili banyak2. jika dia tak dapat makan dan marah2 maka dapatlah kita ketahui bahawa dia tidak suka pedas. Maka boleh kita kenakan dia menggunakan bintang ubat bedil pedas apbila dia tak sedar. Heeeeheeeeee.

Begitulah dalam mengenali orang lain, maka boleh kita buat yang pelik untuk mengenali orang lain. Dan kita dapat mengesan apa yang dia suka dan apa yang tidak suka. Kalu dia marah letak lilin tika menyambut hari jadinya, maka kita letak bunga rampai ke keatas kek hari jadinya. Kita tengok pe reaksinya.

IM nasihatkan kepada semua rakan2 yang berjuang menegakkan agama Allah di luar sana, kawallah perasaan Marah kerana marahlah maka hilang segala galanya apa yang kita perjuangkan.

Saya mendengar sorang ustaz ni, namanya us Zul( bukan nama yang sebenar) , beliau menyatkan bahawa orang yang pergi demo kadang2 kerana marah bukan kerana niat untuk membetulkan keadaan yang melanda Negara. Ini menjadi barah yang tanpa sedar telah menjangkiti ahli gerakan kita di Malaysia terutamanya ahli Pas.

Apabila marah, sedikit sebanyak akan menampak kelemahan kita kepada musuh. Jika ini berlaku, maka sedikit demi keberkatan akan lari daripada kita. Kita hendaklah tenang ketika menghadapi propaganda, ini kan menutup kelemahan kita ketika marah dan fikiran dan akal kita semakin laju dalam bergerak kerja. Ini menjadi kelebhan kepada kita.fikir fikirlah

Tiada ulasan: