Rabu, September 10, 2008

ADAB DALAM BERSAUDARA

1. Menghormati saudara yang lebih tua dan mengasihi saudara yang lebih muda, membantu dan memeliharanya.

“Daripada Anas r.a. katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda: bukanlah dikalangan kami orang yang tidak mengasihi kanak-kanak dan tidak menghormati orang tua.” (Riwayat Tarmizi)

2. Bergaul dengan saudara-saudara secara umum dengan lemah lembut dan baik.

“Umar r.a. berkata: sesungguhnya aku suka seseorang menjadi seperti kanak-kanak di dalam keluarganya, tetapi apabila diperlukan, maka dia pun menjadi seorang lelaki dewasa.”

3. Sentiasa bergaul dengan saudara-saudara dalam tatacara yang baik, akhlak yang terpuji, tawaduk, merendah diri, tidak egoistic, cinta, tolong menolong dan tidak mementingkan diri sendiri.

4. Memulai memberi salam kepada saudara-saudara kita ketika, menjabat tangan mereka dan bermuka manis.

5. Pandai menjaga perasaan saudara, jangan bersuka ria di depan orang sedih, jangan makan di depan orang yang berpuasa dan jangan berteriak dekat orang yang tidur.

6. Menyukai kebaikan bagi saudara dan berusaha agar kebaikan itu sampai kepadanya.

“Daripada Anas r.a. daripada Nabi s.a.w. sabdanya: Tidak beriman seorang di antara kamu hingga dia mengasihi saudaranya sebagaimana dia mengasihi dirinya sendiri” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

7. Berterima kasih atas kebaikan saudara setelah membalas kebaikan itu dengan yang lebih baik daripadanya.

8. Mengambil berat dan memerhatikan urusan dan keadaan mereka, berusaha memenuhi permintaan mereka, membantu sekuat tenaga, sama ada di bidang keperluan, pelajaran ataupun harta.

9. Memberi nasihat kepada mereka dan mengajak mereka kepada kebaikan dengan bijaksana dan pengajaran yang baik, juga mengingatkan merekatentang kewajipan-kewajipan mereka kepada Allah dengan cara yang menyenangkan.

“Dan suruhlah keluargamu (mengerjakan) sembahyang dan bersabar atasnya”. (Toha: 132)

10. Membantu mereka dalam kebenaran dan menjaga nama baik serta maruah mereka.

“Daripada Anas r.a. katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda: ‘bantulah saudaramu yang zalim dan dizalimi’. Seorang sahabatnya bertanya, ‘Ya Rasulullah, aku akan menolongnya jika dia dizalimi, lalu bagaimana pula aku menolongnya jika dia yang zalim?’. Nabi menjawab: ‘Eengkau menghalangnya daripada kezaliman. Itulah cara membantunya”. ( Riwayat Bukhari)

Tiada ulasan: