Rabu, September 10, 2008

BERKENAAN DENGAN PRINSIP

Saya sangat suka tengok rancangan karton terutma rancangan yang berasal dari jepun. Jepun adalah antara pengeluar rancangan animasi terbesar di dunia. Dengan kecanggihan teknologi masa kini, animasi diolah dan dibentuk oleh juruanimasi dengan begitu sempurna sama ada dalam bentuk biasa ataupun 3D.

Dalam banyak animasi yang dihasilkan, saya sangat menyukai animasi Gundam terutama Gundam Seed dan Gundam Seed Destiny. Seolah-olah mereka adalah watak sangat `hidup` walaupun sekadar animasi.

Gundam adlh mesin yang digunakan untuk berperang. Mereka akan dikawal oleh jurupandu yang sangat mahir kerana untuk mengawal gundam dengan baik memerlukan skill yang teramat tinggi sehingga selected person sahaja yang mampu mengawal gundam dengan baik dan sempurna. Gundam juga dilengkapi dengan senjata yang sangat canggih yang kdang2 tidak terfikir pun dek akal orang lain. Wah begitu tinggi imaginasi oleh orang jepun.

Yang menariknya tentang animasi ini, mereka bukan berperang kerana Negara ataupun sentiment agama, atau parti tertentu, tetapi mereka berperang kerana prinsip masing2. sesiapa yang menang dalm peperangan, prinsip itu adalah benar dalam kalangan mereka. Untuk mempertahankan prinsip, mereka sanggup berkorban apa sahaja dengan merangka beberapa strategi yang hebat dan juga mempertaruhkan kelebihan juruterbang gundam mereka d dalam mempertahankan prinsip mereka.

Prinsip mereka berkisar tentang kemanusiaan dan konsep keadilan yang sebenarnya. Ditimbulkan juga permasalahan antara manusia natural dan coordinator dimana natural sangat memusuhi coordinator yang bagi mereka hanya melakukan kerosakkan di dunia. Oleh itu, mereka beranggapan bahwa menghapuskan coordinator akan membawa kepada keamanan sejagat. Manakala bagi coordinator merka mahu dunia ini dihuni oleh sesiapa sahaja dan diberi hak yang sama rata antara setiap insane.

Begitulah hanya kerana prinsip, mereka sanggup bergolak bergadai demi prinsip yang mereka imani itu. Saya sangat meminati animasi ini kerana persoalan2 yang ditimbulkan dan juga aksi yang menarik yang ditonjolkan dalam animasi. Dengan rekaan gundam yang sangat mengagumkan. Freedom yang dipandu oleh kira yamoto adalah sangat ringan dan mempunyai banyak pancaran laser tiga warna. Hati ini sangat seronok apabila melihat freedom beraksi….

Para daie msa kini juga perlulah mempunyai prinsip yang tegas dalam membwa misi dakwah di seluruh dunia. Kadang2 para pendakwah tidak mempunyai prinsip yang tetap sehingga mereka pada akhirnya meninggalkan jalan dakwah dengan sewenang2.

Prinsip juga penting dalam perjuangan menegakkan agama Allah. Selagi kita mempunyai prinsip yang jelas terhadap perjuangan agama, selagi itu kita akan berada dalam jalan yang diredhai oleh Allah ini. Kita tidak mahu para pendakwah kita kalah terhadap tarikan dunia yang fana dan tidak kekal ini………..

Tiada ulasan: