Jumaat, Mac 05, 2010

WARKAH UNTUK ELIYA (2)


Assalamualaikum.

Persoalan pertama, macam mana hendak mencari jodoh yang baik dengan kita?

Soalan yang menarik untuk dijawab. Sebenarnya susah saya untuk menjawab. Soalan yang berkait rapat dengan kehendak Allah dan kehendak manusia. Soalan ini seolah-olah saya ini pakar dalam cinta. Tapi saya menjawab dari sudut personal view.

Siapakah yang percaya tentang jodoh telah ditakdirkan? Siapa pulak yang percaya yang lelaki yang baik adalah untuk perempuan yang baik dan sebaliknya? Siapa yang percaya boleh sms saya selepas membaca blog ini. Kalau rasa susah, boleh bagi emel kat saya. Emel saya berada di kanan blog ini.

Ya, jodoh memang telah ditakdirkan. Tetapi senjata orang mukmin adalah berdoa. So, anda boleh meminta untuk dipertemukan jodoh yang paling baik untuk anda. Maksud baik disini adalah terserah kepada Allah.

Anda juga perlu percaya tentang kebaikan dan keburukan diri mampu berbalik kepada diri sendiri. Orang yang baik akan dibalas didunia lagi akan keburukannya supaya keburukan atau kejahatan yang dilakukan akan terhapus. Ini juga adalah satu jalan untuk muhasabah diri sendiri dalam membina character yang baik pada diri seorang hamba.

Sebelum pergi jauh lagi selepas ini, saya hendak meminta sahabat-sahabat renungkan tentang persoalan-persoalan yang dibawah. Cuba jawab dalam hati dan kalau hendak berkongsi pun boleh je dekat shoutbox kat tepi.


Objektif hidup anda apa?

Apa pula hidup bagi anda?

Adakah hidup untuk makan atau pun makan untuk hidup?

Matlamat anda sekarang pulak lepas ni apa? Lepas ni nak buat apa lepas exam penting contohnya seperti spm? Dptkan segulung ijazah? Kerja? Kahwin? Dan seterusnya dapat anak dan cucu dan akhir sekali mati?

Adakah hanya sekadar itu matlamat hidup anda?

Anda sering berkata, “aku hendak berjaya didunia dan akhirat!!!” Apa maksud berjaya itu?

Anda jadi kaya? Jadi orang ternama? Ataupun mempunyai pekerjaan yang terjamin itu sudah lengkap bagi anda?

Lateral maksima…………….cuba fikir tentang matlamat diri pulak selepas ini………….

Tiada ulasan: