Rabu, Mac 24, 2010

JANGAN BUNUH ANGSA ITU


Yup. Jangan bunuh angsa hutan itu. Itulah pengajaran yang perlu ambil perhatian terhadap cerita tadi. Ini soal nyawa dan akhlak kita. Perlu untuk kita mengambil pengajaran dari skop yang berlaianan daripada biasa.

Kita tengok akibat perlakuan ronaldo. Apabila ronaldo telah dihasut oleh perasaan tamak dan orang disekelilingnya, maka dia mula focus kepada mendapatkan telur angsa emas dengan cepat agar dia menjadi semakin kaya. Focus sudah beralih kepada hasil. Sedangkan ronaldo sudah tahu bahawa tanpa angsa, telur tidak akan dihasilkan. Jika dibunuhnya angsa itu kerana cuba untuk mendapatkan telur emas tersebut dengan cara tanpa menunggu, maka tidak akan telur emas tersebut.

Hikmah kejadian ini Allah telah tunjukkan kepada kita daripada kisah diatas. Hidayah Allah pelbagai. Ada melalui pengalaman diri dan ada jugak daripada cerita-cerita bukan karangan sendiri malah dongeng lagi, tetapi terkandung seribu satu pengajaran yang dapat kita petik.

Dalam gerak kerja, kita sering untuk meletakkan diri kita bagi mencapai matlamat. Mencapai dengan kadar yang cukup cepat. Sehingga mengabaikan perkara usaha. Kita sering hendak melihat natijah dengan perasaan bangga sehingga elemen kesabaran kita tidak ambil perhatian langsung. Sehingga akhirnya kita membunuh usaha dan akhir sekali juga akan membunuh hasil kita nanti.

Letakkan 2/3 kepada hasil dan letakkan 1/3 lagi kepada usaha. Utamakan usaha dahulu baru melihat kepada hasilnya. Perancangan perlu mengikut priority dan satu satu. Gunakan MBO untuk melihat pergerakan kerja dan perancangan kita. Insya allah akan dimudahkan oleh Allah.

Lateral Maksima......... merancang strategi dakwah sekarang..........

Tiada ulasan: