Isnin, Julai 06, 2009

TAZKIRAH PERTAMA


“Kalau tak kenal maka tak cinta, kalau tak cinta maka tak kritik, kalau tak kritik maka tidak betul seseorang itu” kataku ketika bermula slot pengisian kerohanian minggu haluansiswa (MHS) baru2 ni.

“Hari ini, ramai orang menegur dengan cara yang tidak betul dek kerana tidak mengenali rakan, dan sahabat disekeliling kita,” sambung ku lagi.

“kalau orang itu tidak suka dimarahi, maka perbetulkan dengan hikmat yang betul iaitu dengan kata yang sinis tapi berlembut,” ujarku lagi.

Mengingatkan semua itu, itulah perkara yang paling aku takuti selama ini. Memberi tazkirah. Ramai orang yang memperlekehkan saya yang ketika itu memang blank dalam otak ketika cuba memberi tazkirah. Tapi alhamdulillah, Allah bukakan pintu hati untuk bertutur dengan fasih sekali ketika menyampaikan tazkirah selama seminggu di surau Al-Hidayah. Satu kenangan yang menarik bagi saya. Senyum....

MHS

Slot waktu maghrib dan isyak lah saya bertemu directly dengan freshie kolej kediaman kelima. Mungkin peluang ini tidak ada pada pembantu mahasiswa yang lain, tapi bagi saya, peluang selama sejam lebih itu, digunakan oleh saya dengan sebaiknya dlm menentukan garis panduan yang lebih baik kepada freshie sepanjang MHS berlangsung.

Sebagai permulaan, saya menyampaikan panduan tersirat, bagaimana menegur PM. Saya berkata, anda sbg pelajar API, anda berhak untuk menegur PM kamu, tapi tolong berhikmah dalam menegur. Seringkali kita menegur dengan tidak beretika dan berakhlak. Malah seringkali jugak kita meninggalkan sesuatu yang tidak clear menjalar dalam komunikasi seharian. Walaupun kecil, perkara itu akan menjadi seperti api yang membakar semua. Malah mungkin boleh meledak sperti mana c4 yg bermula dgn pecikan api.

Saya jugak berkata, andaikatalah kamu hendak menegur tapi tidak dilayan, tolong sampaikan kepada saya, saya akan smpai maksud anda kedalam mesyuarat malam ini. dimuka mereka mungkin tergambar cara sebaiknya dalam melawan dengan cara yg agak keras.... tapi saya mau semua orang mengamalkan menegur orang lain dengan cara yang baik tapi berkesan. Yakni memahami mereka dengan baik.

CHEERS DAN API

Diperingkat awal, kebanyakan API tidak memberi respond yang baik. Mungkin mereka menganggap sorak ini tidak berfaedah. Ya, saya sangat bersetuju dengan anggapan tersebut. Cheers adalah perkara yg tidak berfaedah. Tapi disebalik cheers ada perkara yang sangat berfaedah iaitu hubungan yang akrab dengan PM.

Saya menjelaskan, semua perkara mesti ada prinsip yang hendak diperteguhkan. Contohnya, andaikata anda hendak mencuri, tapi prinsip anda jelas iaitu tidak mencederkan orang ketika mencuri, itulah prinsip. Prinsip itulah yang akan digunakan dlm memperteguhkan pertahanan diri terhadap perkara yang tidak berfaedah.

Saya cukup seronok dengan cara dan pendekatan yang digunapakai oleh Erny. Dia penghuluwati yang sgt dikagumi PR nya dengan PM. Dia sangat rapat terhadap PM perempuan, sehinggakan permintaan sentiasa terdengar dlam mesyuarat post mortem MHS.

“kami nak slot yang khas antara kami sahaja tanpa kehadiran muslimin, sebab kami sangat malu dengan muslimin.”
“kami hendak muslimat sentiasa berada dibelakang waktu riadah sebab kami tak nak lelaki tau kami buat dibelakang.”

Itulah beberapa perkara yang dibangkitkan selain cheers yang mereka minta ubah sedikit sebab mereka sangat malu. Ya, inilah pndekatan yang Erny and geng bawa spanjang MHS. Cukup baik dengan approve PM muslimat, dengan pendekatan MHS adalah tempat untuk semua orang happy yang saya bawa sepanjang MHS berlangsung, seolah jalannya cukup clear sbnrnya untuk PM 5th.

Mereka seolah2 susah untuk menolak setiap permintaan yang dikemukan oleh freshie dari API. Malah PM 5th terpaksa menyesuaikan sedikit jadual waktu keesokkannya dengan permintaan tersebut.

Sebenarnya itulah pendekatan yg perlu dibawa oleh kedua pihak. Saling hormat dan sayang antara satu sama lain. Kedua pihak tidak terasa, dan keduanya tidak ada yang pelik berlaku. So, untuk MHS ni saya senyum sajelah......wslm.

Tiada ulasan: