Jumaat, Julai 10, 2009

KISAH SEORANG PM(perdana menteri???)


Assalamualaikum........

Kali ini, saya nak bercakap mengenai pengalaman saya yang dirancang oleh Allah swt walaupun tidak dirancang oleh saya iaitu menjadi Pembantu Mahasiswa bagi kolej kediaman kelima.....

Memang tidak dirancang sebenarnya...Mendapat panggilan daripada Dr. Rohana, pengetua kolej kelima, menjadikan bukti perancangan Allah adalah mengatasi perancangan makhluk. Mana tidak nya, sehingga seminggu sebelum minggu haluansiswa(MHS), saya sudah berputus asa sebenarnya untuk menjadi pembantu mahasiswa yang saya kira sudah terlepas daripada genggaman walaupun reputasi sedikit tinggi.

Sehinggalah panggilan telefon daripada pengetua membawa dimensi dunia baru terhadap perancangan hidup saya. Setelah bertanya tentang pointer (yang sbnrnya bukan lepas pun), terus kepada agenda adakah saya mampu untuk memikul tanggungjawab sebagai pm dan juga diletakkan dalam posisi jtk bagi kolej sem hadapan.

Pada waktu dan ketika itu, saya sebenarnya tidak faham sebenarnya dgn perkataan "agar pelajaran tidak merosot" kerana bagiku waktu itu adalah berada dalam kalangan PM agar memudahkan saya mencapai target yang ditetapkan selain mendapatkan seramai mungkin data madu' dikolej kediaman kelima. Sekurang2 mampu membiasakan lebih awal dengan perangai freshie dahulu sblm msk kolej.

Panggilan itu sebenarnya tidak apa2 shinggalah saya mendapat msj daripada pengetua agar berada dikolej pada hari jumaat dan meting pukul 5:30 petang itu. Barulah saya mengetahui bahawa pelajar yang akan masuk adalah pelajar API.. Ahh, kecewa pun ade, gumbira pun ade.... sume berbaur.

wat ever, dlm mase 2 hari sebelum MHS, saya terpaksa belajar sume perkara termasklah cheers, jadual harian, lagu satu suara dan sebgainya. Pening kepala dgn sume ini sehingga beberapa kali jugak kene denda berlari oleh unit disiplin, lebih kurang dlm 34 round jgklah jumlahnye.

Sebenarnya apabila anda msk lewat kedalam satu program seperti MHS, anda akan menjadi follower completely. Itulah yang berlaku keatas saya. Anda tidak mampu untuk argue tntg tntatif program, perkara yang telah ditetapkan sperti cheers, grup kumpulan, dan juga pelbagai lagi dan termasuklah program2 disurau walaupun program disurau saya dilantik sepenuhnya untuk handle program disurau.

Saya cukup menyedari dgn sume itu tapi ada satu bonus untuk saya mendapatkan hak saya sbg org yg mampu bersuara dlm meting PM iaitu kedatangan pelajar API. Apabila melihat no matriks yg berhuruf 'I' dihadapan, mereka mula dah kecut perut. Minda mereka telah diracuni dgn adegan 'lempar payung' yang bg org yg tdk mengetahui cerita sebenarnya, mereka mula melebelkan API adalah extremis....tak puas hati, lempar payung....

Mereka mula memandang saya dan cuba meminta pendapat mcm mane nak handle API. Saya mula menerangkan satu2 dgn agak spontan tapi agak sedikitlah. Rugilah. Kalau saya letak banyak2 sikit peraturan kan lagi teratur cthnya lrangan cheers yg bantai org..

Mereka menerima cadangan saya. Dan perjalanan MHS berjalan seperti apa yang saya kehendaki dari sudut corenya. Tapi dari sudut program picisan sperti hiburan tidak mampu saya tangani dgn baik. Walaubagaimanpun, ramai orang berpuashati dgn cara kami mengendalikan student API termasuk fellow dan pengetua.

Dalam setiap meting postmortem, kebiasaannya akan habis dlm pukul 3 @ 4 pagi, sentiasa ada desas desus yang tidak senang dgn beberapa perkra yg dilakukan oleh student API dan sebgainya. Maka saya cuba untuk meneutralkan balik apa2 yg terjadi dengan meredakan kemarahan PM dan juga memberi "jawapan" yang rasional terhadap apa yg dipertikaikan oleh student API.

Harapanku mudah. Membina hubungan yg lebih rapat antara PM dan juga student API kerana bagi saya, ukhuwah itulah medan pertama untuk dakwah menyebarkan risalah islam dimuka bumi Allah ini..

Lateral maksima dah tercapai target..........senyum......wasalam.

Tiada ulasan: