Khamis, Julai 12, 2012

Berkata Benarlah


Assalamualaikum wbt.

Artikel hari ini sekadar peringatan untuk diri sendiri. Semoga aku bertambah baik dari sudut sikap dan pemikiran.


Kata seorang mentor saya, dia tidak akan bekerjasama dengan orang yang tidak menepati janjinya. Malah pernah juga dia membuang beberapa pekerja yang penting disebabkan skandal seks yang dibukti benar. Beliau berkata, bagaimana dia hendak bekerja bersama dengan orang tersebut jika dengan isteri dan anak-anak dia tidak menjaga amanahnya.

Mungkin ramai yang menyanggah keputusan tersebut kerana potensi pekerja tersebut kepada syarikat begitu besar. Mungkin ramai orang akan menggunakan frasa, “ manusia boleh berubah, jangan hokum mereka.”

“ Terpulang, ini syarikat saya dan saya mempunyai mempunyai prinsip untuk menjalankan syarikat saya sendiri.” Komennya lagi.

Bila muhasabah diri sendiri, saya banyak melanggar janji dan banyak tidak menepati malah banyak juga berbohong. Agaknya jika saya selalu berbohong, melanggar janji dan tidak menepati janji, akan ada tak orang yang ingin bekerjasama dengan saya?

Saya rasa ramai yang tidak akan mengambil saya bekerja. Itu pasti.

Saya teringat satu hadis nabi berkenaan berbohong.

“seorang pemuda berjumpa dengan rasulullah. “wahai rasulullah aku telah buat banyak maksiat. Aku ingin bertaubat. Bagaimana untuk menghindarkan diri daripada membuat maksiat.” Jawab Rasulallah,” jangan berbohong”. Maka setiap kali ingin membuat maksiat, dia selalu teringat pesan rasulullah. Jika rasulullah bertanya, tak akan aku nak berbohong depan rasulullah. Maka dia Berjaya untuk tidak melakukan maksiat.”

Hadis penuh anda dapatkan dalam shahih Muslim. Tapi bukan dengan ayat seperti diatas. Ayat diatas sekadar point yang dikeluarkan daripada hadis.

Diri sendiri dan kawan-kawan, tepatilah janji dan berkata benarlah. Insya allah akan bahagia dunia akhirat.



Tiada ulasan: