Sabtu, Februari 19, 2011

Tujuan Manusia


Seperti biasa.... assalamualaikum wbt.......

Sebelum ini, saya menulis tentang tujuan. Tetapi, saya terfikir, kenapa saya dilahirkan? Dan kenapa saya dicipta diatas muka dunia ini? Adakah kelahiran saya di muka bumi ini hanya untuk menjalani kehidupan yang biasa sahaja dan mati setelah hidup beberapa ketika?

“Mereka berkata: "Tidak ada kemudharatan (bagi kami); sesungguhnya kami akan kembali kepada Tuhan kami”

(Asy syu’araa,26:50)

Kita akan kembali kepada tuhan kita. Tetapi sebelum kita sampai kepada tuhan kita, apakah kewajipan kepada kita sebenarnya.

“Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku.”

(51:56)

Kita dicipta adalah untuk mengabdikan diri kepada Allah. Maka kita perlu beribadah kepada Allah dengan menunaikan rukun islam yang lima selain beriman seperti Rukun Iman yang enam..... tetapi adakah untuk beribadah sahaja kepada Allah? Kita tengok ayat seterusnya.....

Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi." Mereka berkata: "Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui."

(2:30)

Mentadbir bumi ini adalah tanggungjawab manusia juga. Itulah tujuan manusia dicipta oleh Allah swt. Alangkah berhikmahnya Allah menyatakan tujuan hidup manusia diantara ayat-ayat NYA. Alangkah malang manusia jika tidak dapat menerima kenyataan Allah ini. Maka renung-renung lah kawan-kawan.

Tiada ulasan: