Rabu, September 22, 2010

PREHABIT- PARADIGM (2)


......... sambungan........................................

Begitulah cerita orang yang tabah. Betapa bijak sensei yang mengubah paradigm budak tersebut. Dan begitu hebatnya budak itu kerana berjaya untuk mengubah paradigm diri dan tidak membelengu diri dengan kesedihan.

Pensyarah aku, alhamdulilah berjaya membuktikan paradigma mampu diubah. Ketika belajar di oversea, dia telah berada didalam culture shock dimana menyebabkan dia berputus asa sehingga hampir untuk membunuh diri. Hidayah daripada Allah, pensyarah aku itu telah terjumpa dengan seorang senior yang menunjukkan sebuah kitab yang kekal isi kandungannya sehingga akhirat iaitu kitab Al-Quran.

Pensyarah aku bercerita pada mulanya dia beranggapan AQ ini susah untuk difahami. Tetapi, senior tersebut telah berjaya mengubah paradigma dengan membuktikan bahawa AQ itu adalah straight forward, not cornar-cornar. Akhirnya, hidup berubah dan berjaya sehingga kini. Banyak pertolongan Allah selepas dia shift the paradigm. Begitu hebat bukan?

Kebiasaan aku bukan orang yang memulakan menegur orang. Sehinggalah aku didedahkan dengan dakwah masyarakat di mana-mana masjid dan apabila aku mula menyertai pelawaaan daripada GAMIS untuk aktviti dakwah masyarakat. Aku mula berubah sedikit. Tidak banyak. Sedikit demi sedikit insyaallah, akan berubah definitely.

Satu tip dalam artikel ini untuk orang yang ingin mengubah paradigm. Apa caranya, haaaaa.......

Caranya adalah bertanya soalan “apa yang orang lain mahu?”

Apabila bertemu dengan sesuatu perkara, sentiasa dahulukan orang lain. Barulah dapat mengubah persepsi kita kepada orang lain. Kalau tak setuju bagi tahu. Jangan nak pandang belakang je.

Kenapa perkara ini dibentang dahulu oleh steven covey. Kenapa perkara ini tak dibentang sebagainya salah satu subbab dalam 7habit.? Kan2 pelik kan??

Tiada ulasan: