Jumaat, September 24, 2010

PREHABIT (3)


Sambungan.........................................

Ye kenapa kita perlu untuk membincangkan perkara ini sebelum kita masuk kedalam 7habit. Sebab kita perlu mengenalpasti paradigma kita berada dimana dan perlu untuk mengubah paradigm tersebut. Kalau tidak bagaimana kita hendak memahami kesemua ketujuh-tujuh habit tersebut.

Proactive, think end in mind, first think first, understand first then to be understood, think win/win, synergize and sharpen the saw memerlukan kita mengubah paradigm untuk melancarkan lagi pemahaman dan amalan kita terhadap habit-habit ini.

Focus kita adalah shift the paradigm. Kawan aku, abu ubaidah selalu dipanggil sosialis disebabkan penglibatan dia didalam student power. Suatu hari, aku sempat berjumpa dengan abu disuatu tempat (mane boleh bagi tau, ahhh). Berjumpa je abu, antara perkataan yang muncul adalah sosialis ( ade juga prkataan salam menjadi pekataan mula-mula). Sehinggalah seorang ‘adik’ bertanya kepadaku, betul ke dia ni sosialis. Dengan tersenyum, aku menjawab, “bukanlah. Saje je budak2 ni gelarkan dia ni sosialis”. Barulah ‘adik’ ini faham tentang perkara tersebut.

Bertanya adalah jalan terbaik untuk shift the paradigm. Macam ‘adik’ tadi, bertanya untuk memastikan dia tidak disalahfahamkan dengan paradigm yang tersendiri. Memang bagus adik ini menggunakan bertanya. Kalau dia tidak bertanya dan tetap memendamkan persoalan tersebut, entahlah apa kefahaman yang dianuti tentang abu.

Dulu sewaktu aku diperingkat SPM, aku merasakan kimia itu susah. Ape kes, asyik C, D jek. Tak de huruf lain ke nak bagi. Selepas itu, aku mula belajar dengan seorang cikgu ini. Mengubah paradigm bahawa kimia itu susah. Perghhh mantap beb. Pandai cikgu ni mengubah minat aku terhadap kimia. Last sekali, aku dapat A shinggalah aku SPM. Mantap beb.

Untuk daie, paradigm adalah suatu yang penting untuk dipelajari. Kerana apa, kerana kita tidak menghukum suatu perkara seseorang itu dengan sekali pandang. Kita berjumpa dengan orang yang khayal dan mabuk. Kita telah meletakkan barrier kita terhadap orang tersebut supaya perangai mereka tidak berjangkit kat kita. Betul tak????

Kadang-kadang kita terjerat dengan paradigm kita sendiri. Aku mengalaminya sendiri. “Tidak mungkin dia akan menerima hidayah Allah jika begini punya pakaian”. “tengok lah tu. Perangai macam tu. Ya ahli neraka ke die ni” dan sebagainya. Paradigm yang seperti ini lah yang merosakkan permulaan kita mendekati madu’ kita.

Maka wahai para mujahid dan para daie sekalian. Belajarlah untuk shift the paradigm. Itulah permulaan yang terbaik untuk menjadi hero. Nak jadi hero tak???

Lateral maksima............. hero?? Nak nak nak.................................

Tiada ulasan: