Ahad, Februari 07, 2010

DIMANA SENSE UMAT ISLAM?


Mungkin ini toleransi agama?




SITUASI 1

“ Abang nak beli air apa bang?”
“ Nak air kelapa ni bang, satu” jawabku kepada peniaga. Suasana hinggar binger disekeliling tidak ku hiraukan lantaran fokusku terhadap kelincahan peniaga mencedok air kelapa untuk dituang kedalam bekas plastic.

Selepas membayar harga minuman, barulah ku cuba meninjau disekeliling. Sesekali, cuba untuk menegur rakan-rakan yang ku kenal. Bertegur sapa bertanya khabar menjadi hiasan berbasa-basi sewaktu berjumpa.

Suasana juga dibingitkan lagi dengan suara sumbang parau DJ. Selang beberapa minit, terdengar suara ‘katak’. Kemudian terdengar ‘kicuaun burung-burung’ yang cukup merdu.

Kadang-kadang aku tertawa mendengar celoteh DJ dan pengunjung. Ramai orang disini. Sibuk dengan urusan masing-masing. Yang karaoke, yang mencari makanan, yang menjual makanan, urusan jual beli pakaian dan sebagainya. Meriah dan bising.

Sayup-sayup aku terdengar suara azan menandakan solat isyak telah meminta disegerakan. Aku menapak dengan cepat kearah corong pembesar suara yang mengeluarkan suara azan itu. Meninggalkan ‘pesta’ manusia yang meriah itu.

SITUASI 2

“ sedap nya nasi goreng ni.” selalu aku makan di sini. Selain harganya yang murah, rasanya boleh tahan lah.

Selesai makan, aku mencari air dan duduk dibangku yang kebetulan dengan dgn pentas kecil. Saya memandang kearah pentas kecil itu. Kelihatan kelibat rakan-rakan berkulit cerah sedang bersiap dengan gegendang mereka. Sesekali mereka bercakap dengan kuat dalam bahasa mandarin.

Beberapa minit kemudian, mereka memulakan latihan mereka sambil dibetulkan oleh beberapa orang yang kukira bertindak sebagai jurulatih. Mereka berlatih dengan penuh tekun. Memukul gegendang dihadapan mereka dengan rentak yang agak sedap pada pandaganku.

“ ALLAH AKHBAR ALLAH AKHBAR” Suara keramat itu berkemundang.

Aku masih lagi dengan air sirap yang ku pegang tanpa sedikit pun niat untuk bergerak ke surau. Tapi aku kehairanan, bunyi gegendang tadi hilang seiring dengan hilangnya kelibat mereka. Ah rupanya mereka berbincang dibelakang gendang mereka.

Suara mereka cukup perlahan. Sehingga saya tidak mendengar irama suara mereka langsung dari tempat aku duduk. Sambil menghirup air sirap, aku memerhatikan mereka. Ada yang berbincang itu ini dan ada juga cuba mencari tempo untuk performance yang lebih baik.

Azan berkumandang sehingga ke akhirnya. Aku melangkah ke surau selepas tu. Seiring dengan langkahku ke surau, bunyi dentuman gendang itu kembali semula


INDAHNYA TOLERANSI


Inilah 2 kisah benar yang dapat saya kutip dari seseorang. Melihat akan non muslim sangat menghormati azan membuatkan ku terfikir akan kuatnya sense mereka dalam dlm perkara agama lain.

Mereka diam berhenti dan berbincang dalam diam dalam waktu tempoh azan. Adakah layak kita penghormatan untuk agama islam dikala umat islam pada waktu yang sama leka dengan set karaoke yang sangat kuat. Bukankah non muslim lebih menghormati azan berbanding muslim?

Sedih dengan umat islam kini. Mereka lalai dalam mengingati Allah sedangkan tok guru berbalah sesama sndiri. Saling menuduh antara satu sama lain. Saling mengata sesat. Adusss. Sedangkan sudah ramai orang islam sesat dihadapan mata.

Teringat ketika menjadi pembantu mahasiswa tempoh hari. Yang concern pasal student AI adalah kawan-kawan Chinese. Mereka bertanya tentang apa yang dibenarkan dan apa yang salah dalam agama islam. Mereka cuba mencari titik temu antara kehendak mereka dengan agama kebanyakan freshie…ISLAM…..

Toleransi itu sangat penting. Menyuburkan dan semaikan titik persamaan antara penganut agama yang berlaianan. Menjadi medan komunikasi lebih luas dan mudah. Tiada peperangan, tiada sengketa dan sebagainya..

Bukankah tahaluf penting dalam berdakwah. Mantapkan communication skill dan berhadapan dengan orang disekeliling. Penting untuk memahami orang lain untuk orang lain memahami kita. Betulkan?????

Lateral Maksima………………….Mencari buku tentang negotiator (mahal sangat) ……

Tiada ulasan: