Jumaat, Januari 29, 2010

EH, ITIK KE AYAM?

DISMI: BAHASA APA YA?

Bila hati.......

Mengadap tuhan, baru ku sedar,,,ada kelemahan......

Lagu nsayid yang begitu syahdu mengusik gegendang telinga saya pada waktu pagi. Menandakan mesej masuk kedalam inbox henset...

“Hello fahmi. Im *****. I want to ask u, which languange moderator n panelist must use?”

Terfikir panjang saya tentang soalan ini daripada CC projek. Apa perlu saya jawab ye?? Monolog hati ketika itu.

“I think, we can use both english n malay. Moderator n panelist freely can use any languanges for discusion.” Gitulah gayanya jawapan saya waktu tu.

Krrrrrrrrriiiiiiiiiinnnnnnggggggggg................

Henset saya berbunyi menandakan ada panggilan.

“Hello. Saya *****. U nak guna bahsa apa ar untuk DISMI nanti ar?”

Saya berbincang sedikit tentang bahasa ini, ada cadangan dan bantahan daripada AJK pengisian tersebut. Akhirnya, kata sepakat diputuskan pada waktu itu, “we give freedom to panelist to speak any languange, but slide must in malay.”

Saya berfikir sendirian. Bahasa pun menjadi masalah ke kepada semua orang?

FD'10:MASALAH BAHASA?

Semalam pun begitu. Brother Shah pun begitu. Menghadapi dilema yang sama.

“Siapa diantara kamu yang tidak begitu faham bahasa melayu?” Beberapa orang foreigner mengangkat tangan.

“ Siapa diantara kamu yang tidak begitu faham bahasa inggeris?” beberapa orang sahabat juga mengangkat tangan.

Penyelesaian yang baik. Dia deal dengan semua audien, dan dia dapat handle dengan baik. Berbahasa kedua-duanya. Sukar sebenarnya untuk memuaskan kedua-dua pihak. Sikap toleransi audien cukup saya hormati disini. Mereka menyenangkan pihak yang lain dan dalam masa yang sama, mereka difaham dengan cara Brother Shah yang agak unit. Itulah pengalaman orang yang belajar daripada pengalaman.

Lateral maksima...................cuba untuk belajar daripada pengalaman orang lain juga.....



Tiada ulasan: