Rabu, April 29, 2009

KLIBF: INSYAALLAH KITA BERTEMU LAGI TAHUN DEPAN

Assalamualaikum. Ahlan wasahlan wamarhaban bikum.

Pertama2, aku mengajak pembca sume agar berfikir sejenak tentang keindahan dan kepelbgaian alam fauna serta keteraturan sistem2 yang ada dimuka bumi tuhan ni. Aku juga ingin mengajak sahabat sekalian berselawat keatas nabi muhammad yg tercinta agar kita sama2 tergolong dalam penghuni syurga kelak. Tiada nikmat yg lebih tinggi daripada nikmat melihat Allah dan para rasulnya ketika disyurga kelak. Dan marilah menyebut alhmadulillah syukur kerana masih lagi berada dlm nikmat iman dan islam yg xde tolok banding dimuka bumi ini.

Habis tazkirah. Kali ini aku nk bercerita tntang misi aku iaitu pergi ke pesta buku di PWTC ataupun lebih dikenali sbg Kuala Lumpur International Book Fair (KLIBF) 2009. Alhamdulillah aku berkesempatan melihat-lihat pelbagai jenis buku disana. Daripda buku kanak-kanak kepada buku akademik ada dijual disana. Diskaun pun hebat2 jugak lah. Mungkin dorang akan pergi ke negeri-negeri lain pulak selepas ni. Selepas ni kalau mereka singgah dinegeri aku, Terengganu dan aku sedang bercuti, insya allah aku akan singgah tuk membeli buku.

Tanpa aku sedar, rupanya aku telah pergi ke sana sbyk tiga kali. Aku ulang tiga kali. Semangatnya aku tuk pergi kesana smpai tiga kali. Hehehehehe. Tapi badget aku kurang, so sikit saje buku yg aku dapat beli. Dalam sekitar 100 ringgit jugak lah. Tu pun aku rase bapak aku kat rumah tu akan bising2 nt jika aku bgtahu. What ever, tulah yg paling seronok buatku sebenarnya, membeli buku. Membaca? Belum tentu habis dlm mase terdekat ni. Hehehehehe.

Kali pertama tu, aku pergi time gap antara periksa. Pergi dengan si fahmi, moja, alif. Kami empat orang pergi dengan 2 motor. Huhuhuhuhu. Sampai kat sana, sedikit kecewa sebab lebih kecik berbanding tahun lepas punya book fair. Tp kira ok lah. Mungkin xdpt bajet yg besar tuk buat yg besar maybe sbb kegawatan ekonomi mungkin. Sape tahu.

Melihat parking moto yg penuh itu pun dh merisaukan aku dh sbb takut buku habis. Hahahaha. Tapi pergi jugak lah alang2 dh sampai. Ramai nye orang. Tapi lebih ramai pelajr sekolah lah. Hahahahaha. Sampai dlam pukul 1 lebih kurang. Kitaorang pergi jalan2 sikit masih lg berlegar diruang bawah sehinggalah masuk waktu zohor kemudian solat di stesen putra.

Kemudian disebabkan kesiankan sahabtku ketika yg belum makan, kitaorang pun pergi makan kejap. Selesai makan, kami mula mencari buku kami. Fahmi n moja berbelanja sakan nampak. Banyak pulak tu. Aku dorang ni mampu menghbiskan buku yg hari pertama tu dulu. Time ade group inteam dekat booth mereka. Ade jugak group raihan tp bukan dlm satu group lah. Sorang sorang. Nak pergi jumpe dorang, bile tengok shabat aku ni nk berjalan2 dn membeli, aku biarkan saje hasrat ku. Huhuhuhu.

Aku beli jugak sikit. Aura reiki. Wah ape tu. Tapi aku xbace lg stkt ni sbb skrang aku sibuk sikit dgn exam dn sbgainya. Moga2 mengalahkan menteri kesibukan ku nanti. Dan satu lagi, aku membeli buku tautan hati, sbenarnya dh lame aku ingin beli. Buku itu pun aku baru membacanya sedikit saje. Dan kebetulan, aku berjumpe dgn cd motivasi yg murah di booth telaga biru. Wah, harga RM2 satu. Mane bisa ku lepaskan. Mencerap minda positif dan pengurusan dlam islam menjadi tajuk pilihanku.

Hbs brborong (fahmi saje kot time tu), kitaorang pun pulang dan solat di UM. Moja dan fahmi tika itu bergegas ke IIC tuk menhadiri satu pengisian ilmiah yg bisa mencambah minda kukira. Tp ku xdpt tuk bersama mereka disebbkan aku akan menghadapi exam keesokannya.

Kemudian, hari sabtu aku berpeluang lagi. Tp kali ini juga bersama MJ dn fahmi ditambah oleh muzee dn kawan die. ya!!!!!! Its time tu wholesale. Kate fahmi. Aku kate hari ini aku nk berjalan je kot. Temankan budak2 ni. Hehehehe.

Bermula dgn 3rd floor kebawah, aku mula melancong kestiap booth, sebb pe melancong? Sebb byk sgt buku luar negara yg berada diatas rak di tingkat 3. hehehehe. Dari awal lagi dah berpisah dgn muzee and moja sekali. Mula2 xkisah sgt sbb Hp msg2 bwk. So, kitaorang pun berjalan mencari buku dan melhat buku. Si fahmi ni pulak byk pulak dia borong nye walaupun dh borong mase first day. Adus. Bile tgk die time tu, mula dh rase ternafsu tuk beli buku mcm die, bile pk balik xyah lah. Beli buku pun biar berpada gak. Aku msh lagi 3 thun berbaki kat UM ni. Susah jika xde duit.

Xde lah yg seronok sgt, Cuma blh berjumpe dgn habiburahman el sharizy n saiful islam.com je. Siap bergambar kot. Bile smpai mula2 td kebetulan kumpulan raihan membuat persembahan, mula darah nasyid aku bergelegak. Nk nyanyi sama. Tp bile fikir malu, xyah lah. Hahaha. Kalu xpercaya jumpe saifulislam.com ha, tengok gambar diatas. Tp masalahnya, gambar xsharp lah. Tp kalu dh blh nmpk muka aku tu kira well picture kot.

Hari ketiga, aku pergi berdua dgn muzee. Muzee kate die nk beli buku sikit lagi. Kami pun pergi lps asar. Xde pe yg menarik, cume dpt tgk majlis penutup je. Gelagat penjaga booth dn juga pengunjung juge menjenguk dn mendesak aku minda aku tuk berfikir. Diskaun mula bertambah pada hari last. Almklumlah. Penghabisan stok. Aku dpt 6 buah buku dan majalah dlm harga sepuluh ringgit je. Murah tu. Buku pun bukan lame sgt. Skitar alaf baru jugak lah. Gelagat tika di booth MOY dan majalah karangkraf cukup mencuit hati. Mcm mane xmencuit hati, mcm budak2 pun ade. Malu aku tengok budak2 ni. Harap aku xde camera time tu. Kalu ade dh lame tangan ni nk menggatal candid gmbr gelgat time tu.

Slps magrib kitaorang pulang ke um. Memang menjadi kenangan book fair tahun ni. Seronok pun ade, letih pun ade. Gila2 punya bila membeli. Harapanku kpd rakyat malaysia, khasnya sahabt ku fahmi,moja, muzee, alif, pein dan sbginya juga diriku, jadikan membaca itu satu pelaburan jangka panjang kita. Tapi kene ingat ilmu bukan tuk ditatapi, tapi ilmu tuk dihayati dan digunakan pada masa yg akan datang. Insyaallah lepas ni kita berjumpa lg dlm blog ni.ok!!!!!!! salam.

Tiada ulasan: