Rabu, Ogos 08, 2012

Bulan Percuma


Assalamualaikum wbt……

Syukur kehadrat Allah swt kerana dengan rahmat dan pertolongan-NYA, dapat menunaikan solat terawikh pada malam ke 19. Saya nak bercerita sikit tentang apa yang telah saya alami sepanjang bulan puasa ni. Insya allah, seperti tahun-tahun sebelum ini, saya akan berpuasa penuh satu bulan.

Secara ringkasnya, pada bulan puasa kali ini, saya dengan bersungguh-sungguhnya mengadakan program percuma kepada penduduk Malaysia bagi mengisi bulan Ramadhan yang mulia dengan ilmu yang bermanafaat. Alhamdulilah, setelah empat siri, jumlah peserta keseluruhan adalah berjumlah sekitar 40 orang keseluruhan.


PENULISAN PERSUASIF

Penulisan berpengaruh. Persuasive bermaksud berpengaruh, memujuk dan sebagainya. Saya merasakan seronok apabila melihat ramai yang hadir walaupun yang daftarnya ramai, tapi yang hadir alhamdulilah sekitar 13 orang. Lega kerana melepasi target yang ditetapkan iaitu 10 orang. Walaupun tak sampai 10 orang, program tetap akan dijalankan.

Jangkaan para audiens adalah untuk belajar menulis untuk buku, artikel dan sebagainya. Trainer Akademi Sinergi telah memperkenalkan teknik carta Alir dimana teknik ini berupaya mengatasi mental block dengan menumpukan kata kunci yang spesifik bagi membentuk ‘aliran penulisan’ yang terbaik.

Komen peserta? Ramai mengatakan teknik ini sangat membantu mereka dalam menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh mereka yang baru menulis hatta yang sudah lama menulis pun menghadapi masalah yang sama dengan yang baru. Teknik ini sudah lama sebenarnya tetapi diperbaharui kandungannya agar menjadi suatu yang segar dan menyeronokkan untuk dipelajari. Semoga mereka yang menyertai penulisan persuasive tersebut dapat menghantar link  blog masing-masing untuk saya baca. Mesti seronok kan?

PENGUCAPAN AWAM

Program ini yang men’down’kan saya. Peserta tak sampai 5 orang. Tetapi siapa yang pergi akan tahu betapa seronoknya program ini. Berinteraksi dengan pelajar asasi UIA, berucap dan memberi penerangan kepada mereka dalam slot LDK menjadikan saya sungguh happy je. Kalau anda semua melihat saya disana, mesti tersenyum tengok gelagat saya J.

Keesokkannya, dengan kehadiaran 3 orang, teori pengucapan awam telah disampaikan secara ‘usrah’ dan santai habis. Memang sekali imbas memang biasa sahaja, tapi setelah difikir balik, ada juga betulnya apa yang disampaikan. Contohnya, penggunaan skrip ketika berucap. Ramai orang mengabaikannya termasuklah saya.

Praktikalnya, ketika bersama anak yatim di subang pada petangnya. Masya Allah, moga ilmu yang kami diperolehi dibulan yang mulia ini menjadi penyuluh ke syurga insya allah.

PEMBINAAN MODUL

Program ini banyak orang lama daripada orang muda. Hehehe. Terbaik. Kebanyakan daripada mereka mempunyai keinginan untuk menyampaikan apa yang mereka tahu kepada masyarakat. Tetapi mereka tidak tahu HOW?

Mereka sangat bermotivasi dan positif walaupun mereka lagi tua berbanding trainer. Teknik 3C yang ditunjukkan dalam program pembinaan modul ini sangat memberi manafaat kepada mereka yang ingin membuat modul latihan sendiri.  Saya melihat mereka sangat ceria dan bersemangat. Cuba bayangkan, suasana bilik di Akademi sinergi riuh-rendah dengan celoteh mereka.

Hari pertama memang agak berat sikit dan agak memeningkan kepala disebabkan perbincangannya mengenai isi penyampaian suatu modul. Kami diajar tentang menggunakan surah, dan hadis untuk digunakan bagi menjadi isi utama dalam pembinaan karakter seseorang. Apa sumber paling power @ berkuasa untuk mengubah seseorang selain daripada Al-Quran dan Hadis?

Komen mereka kebanyakan mereka sangat terkejut disebabkan melebihi anggapan mereka. Mereka menganggap bahawa program percuma akan diperkenalkan pengenalan sahaja, tetapi yang diajar sehingga mereka dapat membina modul sendiri. Terbaik……

A+ ENTREPRENEURSHIP

Yang sebenarnya, program ini masih lagi dalam pembinaan. Pada hari tersebut, sekadar melaksanakan apa yang telah disiapkan. Jika orang pakar yang pergi ke kelas ini, mungkin mereka mengatakan pengisiannya agak longgar. Itu tidak penting, yang paling penting adalah ketika praktikalnya.

Kami berniaga tanpa modal. Bagaimana? Ambil barang secara kredit dan jual. Itu sahaja. Mula-mula ingat susah juga, rupanya memang susah. Bab berniagalah susah. Memerah idea agar barangan laku keras ditempat kami berniaga. Barang pun buku-buku dan program-program akademi sinergi. Walaupun tak dapat apa-apa ( baca: tak laku), tapi kami dapat pengalaman bermakna. Memang terbaik.

Dalam program free saya ni, bukanlah free. Sebab elektrik, air dan tempat perlu juga disewa. Minyak kenderaan perlu di tambah untuk menggerakkan kereta. Cuma sekarang, menyebarkan network dan intelektual lagi penting daripada duit. Sebab network dan ilmu sahaja yang akan memberi pulangan duit selain daripada kekuatan dalaman kita. Memang terbaik.

Saya tidak ada duit untuk menyumbang majlis berbuka puasa. Tapi saya ada tenaga dan masa untuk mengadakan program percuma. Hari ni, keutamaan saya adalah work without paycheck. Whosshhhh!!!



3 ulasan:

maryam siddiqah berkata...

teknik penulisan persuasif memang betul-betul memberi impak kepada saya,dapat menulis dengan baik mengunakan kaedah yang telah diajar oleh encik fazrul.. Alhamdulilah

fahmiL berkata...

Alhamdulilah. Saya sebgai penganjur berbangga. Kalau cik dapat jd co-author untuk en fazrul, saya lagi suka. :)

maryam siddiqah berkata...

en fazrul ada hasrat menulis satu buku bersama semua ahli di CASIC Writing.tentang Teknik kepentingan menulis jomla menyumbang sedikit idea