Khamis, Jun 07, 2012

Dia yang Terbaik?



“ Dia sepatutnya mendapat perempuan yang lebih baik”. Terkejut aku mendengar lontaran pendapat oleh senior aku berkenaan perkahwinan abang Halim (bukan nama sebenar) yang lebih senior.

“ Kenapa begitu?” soalku.

“ kami mengenali bakal isteri abang Halim itu. Sekali sekolah dengan abang dulu” jawab seniorku dengan bersahaja.

Aku merenung kata-kata tersebut. Pada anggapanku, itu adalah pandangannya. Pandangannya yang berbentuk masa hadapan yang belum kita tahu.

Beberapa persoalan timbul dalam benak fikiranku.

Siapa tahu perempuan tersebut adalah tidak terbaik untuknya?
Bagaimana untuk tahu ‘dia’ adalah yang terbaik untuk aku?
Apa position aku untuk mengatakan bahawa dia bukan yang terbaik untukku?


Persoalan ini menjengah ruang kotak pemikiranku. Halus tetapi memberikan impak yang besar terhadap tindakanku selepas itu. Lantas, tulisan ini  menjadi satu wadah kejernihan fikiran tentang apa yang ku fikirkan.

Satu kisah percintaan yang saya merasakan hampir kesemua anda mengetahuinya. Kisah pasangan suami isteri artis iaitu Ajai dan Nurul. Ramai orang mengatakan bahawa mereka adalah pasangan yang secocok. Bagai pinang dibelah dua.

“ seronok aku tengok Ajai dan Nurul berduet menyanyikan lagu ‘seiring sejalan’. So sweeettt couple.” Peminat menyatakan pendapat mereka terhadap pasangan ini dalam siaran rancangan berita hiburan.


“ saya merasakan bahawa Ajai dan Nurul akan menjadi pasangan ideal sehingga anak cucu. Suka tengok mereka.” Seorang peminat lain memberi pendapat.

Dan banyak lagi pendapat yang senada. Tapi bagaimana dengan mereka hari ini. Bercerai! Pasangan yang romantic, Nampak ideal dan berduet lagu bersama akhirnya bercerai.  Lah, kata pasangan terbaik, tetapi begitu juga pengakhirannya.

Manusia bukan tuhan yang boleh menentukan. Manusia hanya boleh menilai pada kaca mata biasa seorang manusia. Manusia hanya boleh berkata tentang suatu perkara itu baik atau buruk untuk diri dia. Tetapi berkenaan soal jodoh dan rezeki, siapa tahu apa yang terbaik untuk seseorang.

Manusia hanya tahu berfikir, berusaha dan berdoa agar jodohnya adalah terbaik. Istikharah dan perbincangan adalah jalan yang diberikan oleh Allah untuk mencari jodoh yang terbaik.

Walaubagaimanapun, masih lagi terngiang-ngiang satu nasihat kepadaku. “ Mencari pasangan yang menjadi pasukan kita adalah penting. Mencari teammate yang sempurna pada permulaan adalah yang terbaik. Jika tidak dapat mencari, pupuklah ia menjadi teammate yang terbaik.”

p/s: tercuit, siapakah yang akan menjadi jodohku suatu hari nanti………


Tiada ulasan: